Икономисти изчислиха как въвеждането на матурите ще се отрази на ефективното харчене на парите за образование.

От догодина училищните бюджети ще се формират на принципа "парите вървят след ученика". Ако на изхода на средното образование има изпит с еднакви критерии за всички, няма опасност учителите по места да завишават изкуствено оценките, за да имат повече финансиране. Това е част от икономическата обосновка на матурите, казват експертите от "Индъстри уоч".

Работещите в образованието, като всички други хора, реагират на стимули. Когато някой друг може да измери резултата от техния труд, биха влагали повече усилия. Няма как да са успешни реформите в средното образование, без да имаме видим измерим оценител на това какво постигат децата и какво правят учителите и директорите.

Но икономистите не са правили изчисления за това колко пари допълнително ще бъдат насочени за частни уроци преди задължителния зрелостен изпит.

Първо, ако се налага да отиват повече пари в частни уроци, това ще означава, че образователната система не си е вършила добре работата до сега, т.е. до сега са изтичали пари през бюджета напразно, ако децата не са подготвени.

Според анализа на икономистите матурите ще дадат на дипломите по-голяма "тежест" като измерител на знанията на учениците и ще подобрят отчетността на училищата.