
Част от екологично чистите горива ще могат да се разпространяват чрез съществуващите бензиностанции, се посочва в Националната програма за насърчаване на потреблението им в транспорта.
Необходимо е одобрението и на Европейската комисия. Но дори да го получим, има много проблеми, казват от Асоциацията по биогорива.
Димитър Замфиров: "Няма държавна лаборатория за контрол на биогоривата и смесите на биогорива с минерални горива. Няма как да убедим клиента, че той може да е спокоен, че сипва в колата качествено гориво.
Защото и там може да се случи някой производител да пусне партида с по-голямо съдържание на глицериди и наистина да доведе до проблеми с колата".
Липсата на контрол ще ощетява не само шофьорите, но и държавата.
Димитър Замфиров: "Търговци на гориво или производители могат да казват, че пускат смес на горива, но няма как да се контролира и те биха могли да си прибират част от акциза".
По-широкото използване на биогорива от автомобилите е част от мерките на Общността да намали консумацията на горива и енергия, а това да гарантира сигурността на енергийните доставки.
Но суровини за производството на биодизела са рапицата и слънчогледа, а на биоетанола - захарното цвекло, пшеницата и царевицата. Това поставя въпроса за поскъпването на хранителните продукти от тях.
Димитър Замфиров: "В България, ако се твърди, че олиото е поскъпнало заради биогоривата, не е вярно, защото предприятията работеха само с 10% от капацитета си".
Очаква се през следващите години потреблението на биогорива плавно да нараства. Прогнозата е през 2008 г. то да бъде 44 хил. тона, през 2010 година - почти 10 пъти повече.