Министерството на транспорта отново готви предложение за ограничение за възрастта на автобусите, поне за превоз на деца. След като преди няколко месеца идеята за ограничения беше отхвърлена от транспортната комисия в парламента.

В студиото на „Тази сутрин” председателят на комисията – депутатът от ГЕРБ Иван Вълков, уточни, че е прието допълнително изискване за техническата пригодност на автобусите и тяхното оборудване – изисквания за системата на спирачките и екологични ограничения. Относно наболелия въпрос за контрола на изпълнението на изискванията, Вълков каза, че не може да се смята, че всички превозни средства в страната преминават фиктивни прегледи.

Трябва да работим в посока промяна на контрола

А не промяна на закона. Вълков уточни, че преди да бъдат направени експертизи, не може да се счита, че причината за трагичния инцидент на магистрала „Тракия” е техническа неизправност.

"Основният критерии за сигурността не може да бъде годините на автобуса"

Техническото състояние е определящо за това дали един автобус е годен или не, смята председателят на транспортната комисия. Той обясни, че ако бъдат въведени техническите характеристики за  Евро 3, 4 или 5, един автобус Евро 2 може да бъде произведен само след 1996 година, а Евро 3 – след 2000 година. Тези изисквания са въведени само за превози на деца и ученици.

Защо изискванията не важат за всички превози?

Вълков каза, че от транспортното министерство не е имало такива предложения. Защо обаче такова изискване има към такситата, а не към автобусите. Председателят на комисията каза, че това е прието по време на предишния кабинет.

"Винаги сме вървели след събитията"

Коментира депутатът от левицата Румен Такоров, член на комисията. Той посочи за пример инцидента в Индиго и проверките постфактум, които сега вече, според него, не се правят.

„Винаги, когато се прави пост рестрикция по отношение на автобусите, самите браншови организации са против, поради простата причина, че няма европейска директива, която да казва продължителността на употреба на автобусите”, каза Такоров. По думите му за по-малките линии превозвачите няма да могат да възстановят инвестициите в нови автобуси.

"За” или „против” коланите в автобусите?

Миролюб Столарски, собственик на транспортна фирма каза, че това е задължително изискване, което трябва да се спазва. Но решението остава на самите пътници. Столарски се върна на въпроса за преференции при вноса на нови автобуси. Според него това няма да е в полза само на големите превозвачи.

"Части за 23-годишен автобус у нас няма, но може да се пригодят”

каза Столарски. Според него обаче по-сериозен въпрос от техническото състояние на автобусите е обучението на шофьорите.

Ако един шофьор е достатъчно обучен, той може да излезе от ситуация

и да спаси хора. Това са два проблема, които се наслагват, каза Столарски. Според друг собственик на автобусна фирма - Ивайло Константинов, проблемът е икономически.

"Ентуртранс” е снимката на българската транспортна фирма

Това е историята и бъдещето на всеки един от нас, на всички транспортни фирми, ако не бъдат предприети мерки за оптимизиране на превозите и рентабилизация. Той обясни, че смисълът на закона е бил такъв – от три паралелно пътуващи и гонещи се автобуса да остане един, а отпадналият от конкурса да осъществява друг превоз. „В България няма фирма, в която депутат има собственост, не е имало и няма да има”, каза Константинов.

По повод думите на министър Московски пред bTV, че голяма част от депутатите от транспортната комисия „се прехранват” добре, защитавайки една или друга част от пазара, Такоров каза, че всяка линия работи с подписа на министъра.

По повод искането на министъра за ограничения на възрастта, Вълков каза, че не може след всеки инцидент ограничението да намалява, според годините на катастрофиралия автобус.