БДЖ е във фалит. В момента, в който някой от кредиторите направи постъпление да си изиска заемите, БДЖ влиза в процедура по несъстоятелност. Това каза в студиото на „Тази сутрин” министърът на транспорта Ивайло Московски.

По думите му хората от сектора все още не могат да повярват, че положението е тежко и сериозно.

„800 милиона не се обслужват. Дори държавата да има пари, няма право да ги даде, защото това ще бъде държавна помощ”, каза Московски.

Московски обвини за състоянието на БДЖ предишни правителства

и кредитите, изтеглени от БДЖ, които „ще връща” сегашния кабинет – чрез мерките, които предприема в дружеството, за да може да започне да обслужва дълговете си.

„При наличието на по 3-4 милиарда излишъци в бюджетите, не виждам защо са задължили БДЖ да тегли кредити, като на всички е било ясно, че няма как да ги върне”, каза Московски. Той каза, че се надява след година-две БДЖ да започне да изплаща дълговете си.

Московски определи като абсурд последния заем за 130 милиона от Световната банка, който е гарантиран от държавата. 5 месеца, след като дружеството тегли парите, предишният кабинет вкарва 750 млн. лева като гаранционен депозит в чуждестранна банка, за да бъдат купени самолетите Кугър и въоръжение за армията.

„Искаме да приложим пакет от мерки, които считаме, че ще оздравят компанията. Това е краткосрочната ни цел”, каза Московски. Той каза, че според него мерките ще минимизират или доведат до нула загубите на дружеството през следващата година. Министърът посочи, че още тази година новото ръководство на дружеството е свело загубите до 20-25 милиона.

Московски каза, че синдикатите ще носят отговорност за стачката, според него няма нужда от протест, защото мерките краткосрочно ще доведат до ефект.

Марио Нинов, член на стачния комитет на КТ „Подкрепа”, каза в ефира на bTV, че стачката е крайният вариант, но че и нищо друго не остава. Стачкуваме за това, че не са спазени стачните споразумения, каза Нинов. Според Зорин Йорданов от синдиката, съкращаването на персонал ще повиши риска от злополуки.

25% от съкращенията ще бъдат в администрацията

каза Московски в отговор на недоволството на служителите на железницата относно готвените съкращения, на фона на многобройната администрация.

"Всички искания на синдикатите в момента водят до допълнителни разходи в това фалирало дружество, откъде да дойдат тези средства", попита Московски.

Транспортният министър увери, че кабинетът полага усилия да запази дружеството. Лично Симеон Дянков е увещавал германския финансов министър да изчакат с дълга за влаковете сименс.  

Предстоят преговори с кредиторите до края на годината, след което трябва да бъде изготвен график на изплащане на средствата.

Във Франция влаковете се движат средно с 263 км/ч,  у нас - с 44 км/ч

Министърът посочи, че инфраструктурата и подвижният състав в момента не позволяват влаковете у нас да се движат по-бързо.

Московски каза, че само за отсечките от Септември през Пловдив до Бургас и до границата с Гърция и Турция инвестициите са в размер на над един милиард и двеста милиона лева.

По Оперативна програма „Транспорт” в момента тези пари се инвестират в няколко отсечки по Коридор номер 4, които ще позволят от 2014 година да се закупи подвижен състав, който да развива до 200 км/ч