Българският президент и премиер летят със същия модел самолет като разбилия се край Смоленск. По мнението на специалисти нашият е годен да лети, но от съображения за сигурност полетите с него временно са прекратени.
Освен президента на Полша, със същия самолет ТУ-154, летят президентите на България и Словакия. До скоро руските авиолинии ги използваха по маршрута София-Москва, Москва-София.
"Оборудван е с три турбореактивни двигателя. Това, което му дава предимство - при отказ на един или дори два двигателя да довърши полета”, заяви Атанас Балджиев, зам. дир. на авиоотряд 28.
Двигателите са монтирани не на крилата, а на корпуса, което прави самолета по-устойчив при турболенции, защото с такива крила, може да лети като птица. Проблемът е, че нашият ТУ-154 е произведен през далечната 1988 г. и срокът му годност изтича след няколко месеца.
"Абсолютно е годен самолета да изпълнява полети, но с оглед на създалата се ситуация взехме решение да го спрем до изясняване на причините за катастрофата в Смоленск”, допълни той.
Според днешния брой на вестник "Гардиън" полският президент е заповядал на пилота да кацне в Смоленск, въпреки предупрежденията на диспечерите, че това е опасно. Имат ли право Георги Първанов или Бойко Борисов да правят същото - да казват на пилота: "искам на всяка цена да кацнем в града хикс", например.
"Това е недопустимо вмешателство и никой не си позволява и не си е позволявал да променя маршрут, било да принуди екипажа да изпълни кацане при неблагоприятни условия. При всеки полет се планира запазено летище със съответното количество гориво резерв и при нужда командирът взема решение и той е господарят в полета”, каза още Балджиев.
Президентът или премиерът са просто пътници и независимо, че управляват държавата, трябва да се подчиняват на заповедите на пилота. Българският ТУ-154 е изпълнил безаварийно 3500 кацания и с него е летял още Тодор Живков.