
При финансирането и управлението на здравните услуги по-сериозните реформи предстоят. Засега няма воля за премахване на монопола на НЗОК при задължителното осигуряване, както и яснота как може да се "освободи" ресурс за осигуряване при различни пакети здравни услуги, отчита от "Индъстри уоч".
Продължава приватизацията в енергетиката, макар и в някои случаи (като с ТЕЦ-Бобов дол) да е налице отказ или отлагане от взимане на политически решения за подкрепа на процеса.
Завърши концесионирането на летищата във Варна и в Бургас, което отвори пътя на частни капитали към тези важни за туризма инфраструктурни обекти. В същото време въпреки изразената воля за концесионирането на основните автомагистрали, което ще позволи "освобождаване" на данъкоплатците от значителни инвестиции, засега нови сделки няма.
Правителството изрази воля за приватизация на значима част от 115-те фирми в "забранителния списък за приватизация". Това ще промени облика на българската икономика, особено в сфери като ютилис индустриите, като бъде отворен пътят за частни капитали в области, досега считани за държавен домейн. Въпреки това обаче важни решения - като продажбата на "Булгартабак" се отлагат.
Имайки предвид спада на безработицата, правителството ще ограничи достъпа до социални помощи през 2008 г., с което ще насърчи търсенето на работа от бенефициентите на социални програми. Въпреки лекото свиване на публичния сектор той продължава да заема близо 14% от общата заетост в страната. В държавни предприятия са заети още около осем процента, което блокира ценен ресурс за пазара на труда.
От началото на мандата си правителството предприе поредица от повишения на минималната работна заплата (общо с 20% за периода 2005-2007 г.). Планират се нови увеличения - до 250 лв. в края на мандата.
Прекаленото използване на този административен инструмент обаче, крие потенциален риск от блокиране на процеса на създаване на регистрирана заетост, смятат от "Индъстри уоч".
Според експертите съществен риск за икономическия растеж крие и необоснованото увеличаване на заплатите в публичния сектор.
На макроравнище резултатът от такава политика ще бъде понижаване на инвестициите, увеличаване на цените (при монополите) и повишаване на държавните субсидии, което би елиминирало сравнителните предимства на България в дългосрочен план.