Повод за срещата е взетото от КРС решение, с което регулаторът задължи мобилните оператори да се споразумеят в срок до 20 септември 2007 г. относно процедурата за осъществяване на преносимост на номерата.

Действащата процедура за преносимостта на номерата, одобрена от КРС и подписана от Глобул и Вивател, е надеждна и гарантира както интересите на операторите, така и бързото и безпроблемно обслужване на клиентите, пише в съобщенията. Изготвянето на процедурата отне няколко месеца и беше подписана от Глобул и Вивател в началото на януари 2007 г.

До настоящия момент М-тел, въпреки съществуващото законово задължение преносимостта на номерата в мобилни мрежи да е факт към 1 януари 2007 г. и наличието на действащи актове на КРС, регламентиращи осъществяването на този процес, както и въпреки многократните покани за преговори от страна на другите два мобилни оператори, не предостави свое виждане за процедурата за
осъществяване на преносимостта, уточняват от Глобул.

Според Глобул не трябва да бъдат променяни основните принципи на преносимостта на номерата, определени от КРС. Действащата процедура, подписана от Глобул и Вивател, гарантира конфиденциалността на личните данни на потребителите и защитава правата им при пренасяне на номера, смятат в двете компании.

Според Глобул, предложението на М-тел да се изработи нова процедура за преносимост на номерата, ще доведе до съществено забавяне на процеса и до сериозни санкции от страна на Европейската комисия.

Вчера М-тел за първи път постави определени условия, но с тях на практика процесът се връща с година и половина назад и се блокира въвеждането на преносимостта, пише в съобщението.

От Вивател посочват, че твърденията на М-тел за възможни проблеми при реализиране на преносимостта са неоснователни и целят само забавяне на процеса за неопределено време.

Това продължава да ограничава клиентите от възможността за свободен избор на мобилен оператор у нас. Процесът има опасност да се проточи и до 2009 г. Поради липсата на възможност да сменят при запазване на номерата си доставчика на мобилни услуги и да изберат най-изгодните за тях оферти, българските потребители - и особено бизнес клиентите, всъщност са най-ощетените, уточняват от Вивател.

Към момента услугата е активна във всички страни на ЕС, включително и Румъния.

Преносимостта на мобилните номера у нас не е факт, тъй като Мобилтел остава единственият оператор, който до момента не се съобразява с нито едно решение на регулатора и с всички свои действия на практика блокира процеса, пишат от Вивател. Мобилтел отказа да въведе в срок необходимите промени в общите условия за взаимоотношения с потребителите си, се уточнява в съобщението.

Има сериозна опасност процесът да бъде върнат с година и половина назад, тъй като едва вчера Мобилтел за пръв път поставя условията си, за да започне диалог с другите два мобилни оператора, смятат във Вивател.

Вивател ще продължи да подкрепя усилията на КРС за конструктивен диалог и необходимостта от активни действия. Според оператора не е редно свободната воля на няколко милиона потребители на мобилни услуги у нас да бъде ограничавана от корпоративни интереси и липса на желание за пълна либерализация на пазара на мобилни услуги в европейска България.