Таксиметровият шофьор Емил Емилов е убит от 27-годишния наркоман Георги Пейков. Той е направил пълни самопризнания, включително и пред съдия. Задържан е още на обяд, след събрани данни от джи пи ес системата на таксиметровата кола. Около 2:30 часа Георги Пейков е бил клиент на 51-годишния шофьор. Според самопризнанията му, в квартал “Люлин”, близо до адреса, обяснил, че няма пари. Шофьорът го помолил да плати или щял да потърси помощ по паник-бутона. Георги Пейков извадил нож и убил шофьора, е написано още в самопризнанията му.

Още в 8:00 часа сутринта , след вдигането на автомобила, най-малко 20 полицаи започнаха издирването на ножа по поляната пред блока. Събирането на боклука беше спряно и започна издирване и по кофите за боклук. Малко по-късно задържаният Георги Пейков показал шахтата, в която е изхвърлил оръжието. Ножът е намерен, в момента са поръчани всички необходими експертизи и се събира биологичният материал.

От Прокуратурата вече са образували досъдебно производство за убийството на Емил Емилов. В неделя Софийският градски съд ще гледа мярката му за неотклонение.

***

Убийството събра таксиметровите шофьори пред Парламента още в малките часове на деня, малко преди 6:00 часа. Площад “Народно събрание” беше блокиран от стотина колеги на убития. Съобщението за смъртта на таксиметровия шофьор се предаваше по телефони и радиостанции и всяка минута идваха все повече хора. Първите реакции бяха срещу полицията.

След час бурно обсъждане на групички, таксиджиите се организираха. Излъчиха свои хора от различните компании, които да ги представляват и започнаха да пишат исканията. Информациите, че полицията спира такситата от провинцията на входовете на София, нажежи атмосферата. Тези слухове се оказаха неверни, а работният ден на депутатите започна със скандирания. Протестът показа, че и таксиметровите шофьори не са единни. Те дълго не можаха да се разберат помежду си кой ги представлява и какво точно искат. 

Таксиметровите превозвачи, макар и трудно, се обединиха върху десетина основни искания. Бързо разкриване на убийството, промяна в нормативната уредба, засягаща безопасността им, премахване на задължителните колани в рамките на града, засилване на нощните полицейски патрули и квота за такситата.

Политици от различни опозиционни партии опитаха да използват протеста. Таксиметровите шофьори поискаха държавата наистина да започне да контролира нередовните коли, които карат без лицензи и на скъпи тарифи, но имат достъп до всички стоянки и апетитни места.

Таксиджиите постигнаха целта си - властта им дойде на крака, а министрите Румен Петков и Петър Мутафчиев ги приеха, за да преговарят.

Резултатите:

В понеделник Министерският съвет ще обсъди изменения в Закона за движение по пътищата, за да могат таксиметровите шофьори да се движат в градовете без колани. Ще се преговаря да се въведе единна цена на всички таксиметрови фирми за отделните градове. А МВР ще започне системна проверка по стоянките. Също така ще се обсъдят и законови изменения, за да могат такситата да се снабдят с предпазни екрани. Не е ясно кой ще ги плаща. Шофьорите няма да подновяват протестите си, ако до няколко дни всички тези обещания бъдат изпълнени.

***

Протестиращите таксиметрови шофьори блокираха с колите си основни булеварди в центъра на София. Така затрудниха движението през целия ден. В центъра на София днес се движеха повече пешеходци, отколкото автомобили. Автобусите и трамваите на Градски транспорт не можеха да достигнат спирките на булевардите, блокирани от таксиметровите шофьори.

През целия ден софиянци упражняваха като най-масов спорт ходенето пеша на дълги разстояния. Шофьорите пък, освен търпение, тренираха и сивите си клетки кой маршрут да изберат, за да не попаднат на задръстване. Всъщност в центъра на София предвижването по повечето улици ставаше без проблем. Затова пък напрежението поеха алтернативните маршрути около центъра.