От Министерството на образованието признават, че няма система, с която рано да бъдат откривани проблемните деца, за да бъдат задържани в училище.

Преди четири години 16-годишният Даниел спира да ходи на училище. Даниел повтаря пети клас, оставен е да повтаря и шести, затова прекъсва.
Най-много деца напускат класните стаи след 4 клас. Това са около 90 процента от всички отпаднали ученици. Като основни причини децата най-често посочват конфликт със съученици или учители, труден материал и скучни часове. Резултатите от изследването, съвпадат с наблюденията на специалисти, които следят учебния процес в ромските училища.

Нежеланието на голяма част от учениците да посещават училище е и заради качеството на обучението. Те идват на училище, не научават нищо, повтарят и след това се отказват.
Всяка второ дете обаче казва, че няма да се върне в клас.

Миглена завършва средно и висше образование. Не е напуснала училище, защото е била мотивирана от родителите и учителите си.