Българското дипломатическо представителство в Гърция няма механизъм, по който да изиска от гръцките граничари да спазват Закона и да признават тези валидни документи.

За bTV консулът ни в гръцката столица Николай Караиванов припомни, че до 1-ви януари 2007-ма, българските шофьори са били допускани безпроблемно. Сега проблемът възниквал заради незнание.

От Генералното консулство на България в Солун признаха, че има случаи български шофьори да са връщани от границата с Гърция с аргумента, че книжките им са невалидни. Това ставало само на граничния пункт при Орминион, тъй като там никога не е имало масов поток на български туристи и граничните служители не са запознати с разпоредбите. На граничния пункт при Кулата няма случаи на върнати шофьори заради нередовни книжки.

За bTV консулът ни в Солун Симеон Мангъров заяви, че няма процедура по която Консулството може да информира граничната полиция как да спазва Закона, а трябва да се изчака Гръцката държава да започне да изпълнява задълженията си.

Подписаната двустранна спогодба между България и Гърция засяга признаването на шофьорските книжки само на българите, които постоянно пребивават в Гърция. Процедурата е сложна и бавна, признаха от Консулството ни в Солун. Но за обикновените туристи, които посещават Гърция за кратък период от време, са достатъчни международните книжки, които се издават у нас.

***

Българските шофьорски книжки важат на територията на всяка страна от Европейския съюз. Това потвърдиха от Министерството на транспорта. Според Българското транспортно министерство, решението на проблема по границата при Орминьон е в ръцете на гръцките власти.

“Ако някоя администрация в съседна нам държава не е предала достатъчно точно инструкциите си до някои конкретен служител, това е друг въпрос. Нашите книжки за правоспособност са напълно валидни във всички държави- членки в Европейския съюз!”

Обсъжда се да бъдат увеличени часовете за кормуване от сегашните 24 на 30 часа плюс максимум 4 допълнителни. Предвиждаме и междинни изпити в процеса на провеждането на подготовката, така че обучаващият се сам да види, докъде е стигнал.

Листовките вече се превеждат на английски език, за да могат на изпити у нас да се явяват и чужденци. Обмисля се възможността в изпитните помещения да има камери, а извън тях монитори.
Вместо 5 лева кандидат-шофьорите вече плащат 10 лева за явяване на практическия изпит и още толкова за теоретичния. От Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка прогнозираха пред bTV, че шофьорските курсове ще поскъпнат двойно. Сега цената им е между 350 и 400 лева.