Предпазната клауза в областта на авиационната сигурност, която ни налага Европейския съюз се задейства за пръв път.

Петър Мутафчиев: “Българските авиокомпании ще летят в Европейския съюз, ще летят така, както се летели досега като трета страна, единственото ограничение, което ни е наложено е, че ние няма да можем да изпълняваме така наречените каботажни полети вътре в Европейския съюз. Тоест българските авиокомпании могат да изпълняват полет от София до Лондон или Париж и обратно, но им е забранено да летят от Лондон до Париж или от Берлин до Мадрид, например. Причината е, че не можем да удостоверим с документ летателната годност на самолетите, които използваме”.

От петнадесет български авиокомпании само три покриват европейските изисквания. Причината е, че основната част от самолетите са руско производство и нямат сертификат за безопасност по европейските стандарти.

Петър Мутафчиев: “Руските самолети ще продължат да летят до 31 март, в това време ние очакваме решение на Европейската комисия и ако това решение утвърди предложението на ЕАСА, ще има възможност да се удължи този срок за летене”.

Руските самолети се използват предимно за товарни полети и в селскостопанската авиация, но не и за превоз на пътници. Европейската комисия ни налага предпазна клауза и заради това, че България не разполага с достатъчно инспектори по авиационна сигурност. Предпазната клауза ще продължи дотогава, докато България не отстрани констатираните нередности.