Екоминистерството е изчислило, че през следващите 5 години, за да дишаме по-чист въздух в градовете, трябват 100 милиона лева. В цената на колите сега влиза продуктова такса, като при хладилниците и пералните. Парите отиват за събиране и рециклиране на отпадъка.
Таксата е обвързана с различните европейски стандарти за замърсяване на колите. Те се наричат Евро 1, 2, 3 и 4. Коли, отговарящи на стандарта Евро 1: замърсяват въздуха 5 пъти повече от тези с Евро 4, и ще плащат такса 200 лева. А 16-годишна кола без сертификат ще дължи максимума от 250 лева.
Българите купуват 50 000 нови коли и 200 000 автомобила втора ръка всяка година. Едва ли предлаганата екотакса ще промени съотношението. Размерът на налога обаче още се обсъжда, като може да се увеличи разликата между таксата за внос на нов и на стар автомобил.
Събраните от новата екотакса пари ще се дават за чистота на въздуха в градовете. Така ще се сменят с по-чисти двигателите на автобусите. Отоплителните инсталации, изгарящи мазут, ще минат на природен газ. Средствата ще се дават и за паркове и градинки.
