Всяка пета кола в България се движи на газ. С това страната ни и съседните Сърбия и Румъния са уникални. В останалите европейски държави пропан-бутанът се ползва главно за отопление.
"В цяла Европа не знам да има друга държава с толкова високо потребление на пропан-бутан за автомобили", обясни Иван Костадинов.
Повечето газ, която зареждаме не се произвежда в Бургаската рафинерия, а е вносна. След края на отоплителния сезон цената на пропан-бутана е паднала. Евтина газ обаче ще има само още седмица-две, след което цената ще нарасне.
В малките населени места делът на колите с газови уредби е още по-голям. По сметки на търговците е по-изгодно да се кара на газ, отколкото на бензин, докато цената на литър газ не надминава 70% от цената на литър бензин. В момента тя е наполовина. Според Борислав уредбата му се е изплатила за две години.
"Тя сметката никога не излиза - да се плаща на държавата или на някакви мултимилионери стойността на горивото, обаче просто на газ е по-изгодно, според мен", призна Борислав Щерев.
Европейската тенденция е да се карат икономични дизелови коли. За пазари като България обаче някои автомобилни производители пускат нови коли в по-ниските класове с фабрична газова уредба.