
В книгата "Торинската плащеница - как Леонардо да Винчи заблуди историята" британците Клайв Принс и Лин Пикнет описват връзката между твореца и плащеницата. Загадъчният предмет от години е обект на спорове - някои твърдят, че на него е образът на Исус, други смятат, че е фалшификат. Принс и Пикнет спадат към втората група.
Уверяват, че с техники от преди съществуването на фотографията, Леонардо е вградил собствената си снимка. Така това е първата в историята фотографска снимка.
Загадъчността на образа на плащеницата е в това, че винаги е приличала на снимка. Има много просто обяснение за това - защото просто е снимка. Ние наистина вярваме, че е създадена, чрез използването на много ранна фотографска техника с уред, с който Леонардо е работил и това е доказано. Ние използвахме материали и техники от времето на Леонардо, за да създадем наши плащеници - двойници на Торинската. Доказваме, че Торинската плащеница е 500-годишна снимка на Леонардо да Винчи - той е използвал собственото си лице, за да я проектира.
За да докажат теорията си, двамата британци използват основни компютърни техники и така дублират "работата" на ренесансовия творец. Според критиците това е глупост и небивалица.
“Виждайки изображенията едно до друго или едно върху друго, не намирам никакво съвпадение, което да ме убеди. Има неща, които не съвпадат. Това просто е образът на Христос. Смятам теорията за напълно неубедителна”.
Професор Кемп казва, че търсенето на символично значение на образите е в основата на загадката. При положение, че творби като Мона Лиза, Ветрувианският човек, Тайната вечеря, приковават вниманието на милиони, хората искат да намерят някакво мистично обяснение. Дали наистина Леонардо е оставил кодове в творбите си, както твърдят Дан Браун в "Шифърът на Леонардо" и другите негови колеги, засега не може да се докаже. Със сигурност обаче художникът успява да създаде такъв интерес към собствената си личност и дело, който продължава векове наред. И спорове, които вероятно ще се разгарят още много години.