Броят на пострадалите при катастрофи през последните две години е намалял с 20%. Въпреки това, броят на жертвите и ранените у нас продължава да е по-висок от средното за Европа. По данни на неправителствени организации, пострадалите при катастрофи масово не знаят какви са правата и задълженията им. Вече има специален телефон, на който пострадалите да получават психологическа и правна помощ.

Ако Геновева и приятелят й знаеха на кого да се обадят веднага след катастрофата, щяха да изискват нужните документи веднага и на място. Тяхната история вече ви разказахме в bTV Новините - преди година катастрофират с мотор на автомагистрала “Хемус”, заради бабуна на пътя висока 25 сантиметра.

“Лошото е, че в един такъв момент, освен всичко, коeто ти е на главата, всъщност не си задаваш въпроси какво можеш и какво трябва а направиш. Вече, като започваш да се поооправиш, започваш да си задаваш въпроси и започваш да се чудиш на кого да ги зададеш и кой може да ти отговори на тях”, каза Геновева Андонова, пострадала при катастрофа.

Всички пострадали вече могат да получават правни и психологически съвети безплатно с телефонно обаждане на 0700 17 112.

„Други проблеми, които съществуват, са проблемите със застрахователите. Много пъти се изискват ненужни документи, поставят се срокове неизпълними, поставят се непреодолими пречки и в крайна сметка се затруднява реализирането на правата на тези хора”, допълни Владимир Тодоров, Българска асоц. на застраховани и пострадали при катастрофи.

Първото обаждане на телефона беше ВИП и доказа, че системата работи: „Добър ден, казвам се Алексанър Цветков и съм министър на транспорта. Правим първо пробно обаждане”.

Министърът обеща да помисли за улесняване на процедурата за изплащане на обезщетения, в случаите в които причината за катастрофата е пътя. А пострадалата Геновева съветва пострадалите винаги да търсят правата си.

„Трябва да си ги търсят до дупка! В противен случай нищо няма да се оправи и те ще продължават да плащат”, категорична е тя.