Заплащането на учителския труд трябва да бъде диференцирано според квалификацията на преподавателите, тяхната натовареност, според региона, в който работят и други. А предпочитаните от децата и техните родители училища да получават повече пари. Последните 6- 7 години разходите за образование у нас процентно растат два пъти по- бързо спрямо разходите за останалите сфери, но промяна в системата и качеството, което тя предлага, няма. Проблемът не е в размера на средствата, а в реформиране на сектора, обяснява Георги Ангелов.
По- думите му, децентрализацията на училищата ще позволи по- добрите да получават и повече пари. Същото важи и за учителите. Докато в момента един учител, колкото и да се опитва да е по- добър, да се квалифицира, да купува книги, в крайна сметка той получава същата заплата като своя колега, който не прави тези усилия.
В приетия на първо четене от парламента проектобюджет за догодина, за образование са записани 1, 9 милиарда лева, което е със 102 милиона повече от разходите за тази година.
В момента поддържаме около 30 % повече училища, отколкото са нужни и в същото време останалите учители получават по- ниски заплати, отколкото би било възможно със същите пари.
Анализатори са изчислили, че около 90 % от разходите за средно образование отиват за заплати и парно. А смисълът на тези разходи е учениците да получават уменията за събиране на знание, твърдят от Института за пазарна икономика.
