Хората в Центровете за спешна медицинска помощ добросъвестно си вършат работата, но има и такива, които не са с чисти помисли, смята той
В сегашния си вид Спешната помощ работи повече от десет години, задавате ли си въпроса дали тези проблеми не са съществували и преди, защо точно сега излизат на повърхността. Спешността на случая се определя от гражданина. Когато човек се обади на спешен телефон, той очаква да получи помощ. Така е в цяла Европа. В Спешната помощ си имат проблеми, но защо тези неща избиват върху телефон 112. Защо тези неща излязоха на повърхността, когато излезе тел. 112? Защото там се записва цялата информация и тя може да бъде проследена, обясни Граматиков.
Той разказа, че има записан случай, в който един човек казал: докторът е по-зле от пациента, докторът е пиян
За този лекар е извършена проверка, но не знам какво се е случило по-нататък с него. Има и други случаи, излизащи на повърхността – представяте ли си да се обадите на тел. 112 и да дойде при вас частна линейка, която да ви иска пари. По този случай е направена проверка, но има записи и всичко е документирано, замесен е служител от тел. 150, който има някакви контакти с тези спешни частни помощи. Той даже казва директно, че си работи за тях.
Ето как в Спешна помощ има и недобросъвестни служители, коментира Стоян Граматиков
Получили сме критерии, по които да правим връзка с медицински специалисти от центровете за Спешна помощ, за да не взема решение телефонистът от 112. Няма практика на тел. 112 да стоят медицински лица, тъй като той обслужва различни видове сигнали. Няма как, ако там стои медик, той да бъде компетентен и по другите въпроси, обясни шефът на спешния телефон. Той добави, че не съществува перфектна система. Разбира се, че има какво да се усъвършенства, едно от най-важните неща, които чакам да се случат, е да се задължат операторите да дават точна информация за локализацията, а не само сектора, който се припокрива от клетката на даден абонат. Тази локализация спасява човешки живот. Дано до 2014 г. това стане.
Сигналите за едно денонощие на тел. 112 са 20 000, подчерта Граматиков
Той допълни, че всички европейски документи и разпоредби казват, че тел. 112 е безплатен. Законодателството в Европа не позволява да се направи схема на финансиране на телефона. Основен проблем е самият начин на функциониране на Спешната помощ и самата организация на работа. Тук съвсем на място са усилията на правителството да реформират тази помощ. Основен проблем е липсата на нормативна база, която еднозначно да определя начина на работа във всеки център. Липсва конкретна дефиниция за начина, по който да бъдат обслужвани сигналите, заяви Стоян Граматиков.
И един конкретен пример от Силистра за това колко е важно хората, които приемат сигналите на тел. 112 да са добре подготвени и обучени
В центъра за Спешна медицинска помощ в града има два телефона. Единият е 150, а другият по системата на 112. Обажданията са най-различни, някой път неясни, а друг път фалшиви. Наред с недействителните сигнали, които получават ежедневно, специалистите в Спешна помощ се сблъскват и с друг проблем. Обажданията, които постъпват на телефон 112 в Русе се приемат от оператори, които не е задължително да са специалисти по медицина. Така, понякога се случва предаване на грешна информация към Спешния център.
За да се елиминират такива грешки, лекарите предлагат в Спешните центрове да се осигуряват по два екипа в готовност
"По телефона информацията се подава по един начин, като отидем на място се оказва друго… И адресите се поемат не директно от ЦСМП, от нашия център, а от Русе, които нямат и медицинско образование. Това са телефонисти, които поемат адресите, подават ги тука - неточни, непълни… И като отидем на място се оказва съвсем друго”, обяснява д-р Ахмедова.
Проблеми като този идват в повече на лекарите в Спешния център в Силистра
Медиците и без това се чудят, дали ще спечелят, или загубят, от преструктурирането на специализираните центрове. Очевидно решението на проблемите в Спешната помощ трябва да започне отрано - още с първото тревожно "Ало" в слушалката на телефон 112.
Какъв е американският опит и как работи спешният телефон 911. Разказът на нашия кореспондент в САЩ Ясен Дараков можете да чуете в прикачения видеофайл.