От този модел в света има само още два самолета и към нашия вече има сериозен интерес от чуждестранни колекционери и други музеи.
Ценният експонат може да бъде включен в маршрутите на туроператорите и така да доведе у нас ценители на авиацията от целия свят.
"Арадо 196 А 3 Акула" излита и каца във вода, затова се нарича водосамолет. Той се е произвеждал в Германия през 40-те години на миналия век и за нуждите на българската авиация. Цар Борис Трети е поръчал 12 броя. С тях се е охраняло Черноморието, а след 1952 година са се проследявали пасажите с риба в него. Той е летял на максимална височина от 7 000 метра и е достигал скорост от 320 км в час, а бронекомплексът му е съдържал 1000 патрона.
"Уникален е затова, защото той се оказва един единствен не само от 12-те, които са били на въоръжение в българските въздушни войски, но и сред всички, които въобще са ползвани по целия свят от тази серия", посочи Веселина Чакърова - уредник на Музей на авиацията, Крумово.
Водосамолетът днес го няма дори в Германия, където е произвеждан.
"Действително - и официално, и неофициално, са правени запитвания и към музея, и към нашето министерство за закупуване на този експонат, но не е възможно той нито да бъде закупен, нито да бъде продаден, защото той е един уникат и като паметник на културата не е възможно да излиза от рамките на музея", обясни Веселина Чакърова.
Затова пък музеят в Крумово може да бъде включен в много туроператорски маршрути и така да доведе в страната ни стотици любители на авиацията от целия свят. Засега входът е свободен и всеки, който пожелае, може да види не само уникалната "водна акула" на 40-те години, но и още 65 самолети и хеликоптери.
