Филевски заяви пред съда, че съчувства на близките на жертвите, но не се чувства виновен. Той разказа, че е проверявал кораба преди всяко пътуване. Така направил и
преди да качи българите. Знаел, че те са повече от позволеното, но не очаквал
това да е фатално.
Разказва, че без никаква обяснима причина, в един момент изгубил контрол над
управлението, корабът се килнал надясно, хората изпаднали в паника и се струпали на другата страна. Така за секунди “Илинден” потънал.
Сотир е ползвал плавателния съд като туристическа атракция от 2005 г. Казва, че го е купил с надградената палуба и не го е променял. Смята се, че именно тя е нарушила баланса на кораба и това е една от причините за потъването. Разпределението на пътниците също е довело до трагедията, смятат експертите.
Пред съда Сотир обясни, че “Илинден” три пъти е проверяван от обвиняемия експерт
Бранко Баич. Той три пъти се е подписал, че корабът е технически безопасен. Капитанът обаче призна, че прегледите са правени формално - без плавателния съд да е в движение и за кратко време.
Филевски твърди, че никога не му е забранявано да вози хора на палубата. Защитата на жертвите обаче извади документ, според който при последната инспекция е дадена такава препоръка.
Не е ясно защо последната експертиза е направена през май 2009 г., а документът със заключенията е издаден от проверяващите - два дни след трагедията - на 7 септември.
Българите, призовани да разкажат какво са преживели, няма да се явят пред съда с
мотива, че показанията ще ги натоварят психически. Техните разкази ще бъдат прочетени.
Делото продължава утре.