
Иван Рупов от съседното село Деветаки разказва, че тогава военните сглобяват 130-метров железен мост през реката. Отгоре са минавали камиони, а отдолу - тръби с гориво.
Две трети от моста вече го няма. Забелязват се останки от работа с оксижен.
Миналата година организирани банди започват постепенно да режат моста с горелки. Ловешката полиция хваща крадци на три пъти. В края на годината, шестима бандити успяват да натоварят шест тона от моста на камион с плевенска регистрация.
"Тогава се получи сигнал, че мостът се разрязва по същия начин -с газова горелка на принципа на оксижен", разказва майор Красимир Калев, временно изпълняващ длъжността началник на РПУ - Ловеч
Надеждата на Иван Рупов е била през моста да се извадят останалите в пещерата отпадъци и тя отново да стане обект на туризъм и археологически проучвания.
"Там има бетонови фундаменти, те трябваше да бъдат извадени", пояснява Иван Рупов.
Пещерата има статут на археологически паметник на културата и защитен природен обект с международно значение. Първите човешки следи тук са отпреди 70 хиляди години. Днес в пещерата витае тежката миризма на мазут и разруха.
Гледайте "Би Ти Ви Репортерите" утре от 19 часа, за да научите каква е съдбата на пещерата, станала най-напред жертва на Студената война, а след това и на набезите на крадци и иманяри.