Юлиан Цаков живее на километър от станция на метрото. Стига до там с колело. Превозването на велосипеди в софийското метро доскоро бе забранено. Юлиян е сред малцината столичани, които заобикалят тази забрана, защото има сгъваем велосипед.
"Хората в цял свят са го измислили. Тези от по-крайните квартали се качват на метрото с колело, излизат в центъра, изваждат колелото и се движат навсякъде, независим от автомобилите и от всичко", обяснява Юлиян.
Ако нямаш авангардно колело като на Юлиян, в София единственият начин да съчетаеш велосипед и метро е като оставиш колелото си на паркинг пред метростанцията. Велосипедистите не се възползват от тази възможност, защото велопаркингите са неохраняеми и там се краде.
По инициатива на Гражданското сдружение Велоеволюция Столичният общински съвет гласува експериментално да се допуснат велосипеди в мотрисите на метрото. Новото правило ще влезе в сила до няколко дни. Колелата, засега, ще бъдат допускани само след 21 часа и целодневно в почивните дни.
"Все пак е нещо добро и е стъпка в правилната посока, защото ако си с колело ще знаеш, че има един начин да се прибереш в последствие. Ако трябва ще изчакаш. Да, не е много удобно, 21 часа е един доста късен час, но се надяваме, че в бъдеще ще се разшири диапазонът, в който могат да се превозват велосипеди”, признава Александра Георгиева.
За да бъдете допуснат в метрото, велосипедът ви трябва да е чист и да се качите от първата врата на влака. В повечето градове на Европа и Америка превозването на велосипеди в метрото и градския транспорт също е позволено извън пиковите часове и през уикендите.
Практиката показва, че има голям смисъл дори този ограничен достъп, защото допълнителен стимул за използването на велосипеди в града.
Въпреки новата наредба, в натоварените часове, само алтернативни решения, като сгъваемото колело на Юлиян, са възможност за съчетаване на метро и велосипед. От столична община обещават, че най-скоро време велопаркингите ще бъдат оборудвани с видеонаблюдение.