Проучване показва, че учители създават и нови форми на дискриминация към ромските ученици. Резултатите бяха представени на кръгла маса за интегрираното образование.
В повечето масови училища се създават класове само от ромски ученици. Според експертите това противоречи на националната програма за интеграция на деца от малцинствата.
На въпрос защо се случва това, учителите казват: "Те така искат" или "Те всички учат един и същ западен език", което изобщо не е вярно.
Според експертите, причините за изолирането на ромските деца в отделни класове е липсата на разписани правила от просветното министерство. Училищата в страната и регионалните инспекторати по образованието не са наясно как да интегрират децата от различен етнос.
Община Кюстендил е разрешила проблема, като е разработила своя програма. Проучване доказва, че ромските ученици в смесен клас учат по-добре и знаят повече.
Най-доброто равнище на училищна зрялост е в т. нар. смесени групи, като най-добрият вариант е в една група от 25 деца, 1/3 да бъдат от ромски произход. Според експертите този модел може да се приложи и в други училища в страната.
През тази учебна година повече деца с уверждания ще учат в обикновени училища, но все още 80% от тези ученици нямат достъп до масовите учебни заведения.
