Спасителите подновиха издирвателната си акция на круизния кораб „Конкордия”, който потъна край бреговете на Италия. Корпусът на лайнера се стабилизира и това дава шанс да се провери за още оцелели. Преди това операцията беше прекратена заради опасно наклоняване на плавателния съд.

Сега спасителите се спускат от хеликоптери на борда на „Конкордия", а водолази се опитват да проникнат в потопените под водата части на кораба. До момента е констатирана смъртта на 11 души, 19 се водят изчезнали.

Според италиански застраховател корабокрушението е най-голямата морска катастрофа в историята. Круизният лайнер е застрахован за 395 милиона евро. Предстои 28 застрахователи да осигурят изплащането на щетите по кораба. На борда на „Конкордия" имаше 4229 души - 3200 туристи и около 1000 души екипаж, които също са били застраховани.

Медиите на Ботуша разкриват нови факти за действията на капитан Франческо Скетино в злополучната нощ. По думите на италиански туристи, по време на катастрофата, когато корабът попаднал на подводни скали, Скетино не е бил на мостика, а в най-луксозния ресторант на лайнера в компанията на две жени. Сега капитанът е под домашен арест в дома си в градчето Мета ди Соренто край Неапол.

Междувременно 6 от 7-те българи от екипажа на потъналия край италианската Ривиера туристически кораб се прибраха в България. Един от пътниците в последната спасителна лодка на лайнера Георги Стоев, разказа своята истина за корабокрушението.

„Аз съм силно изненадан от всичката тази информация за капитана, защото има много неверни неща,” каза на родна земя Георги Стоев. По думите му твърдението, че той е бил сред първите напуснали кораба е „абсолютна лъжа”.

„Според мен не е чудо. Понеже всеки от екипажа си има някаква позиция на този кораб и той трябва да си я изпълни. Ако не всички, то една много голяма част са изпълнили всичките си задължения, дори и повече. Не са ни разпитвали,” каза още Стоев.

Шестимата български моряци, част от екипажа на потъналия лайнер, се прибраха тази вечер с полет до Бургас. Те твърдят, че навигационна грешка е потопила круизния кораб.

Според моряците, много от съобщените досега версии не са верни. Тяхната истина за катастрофата те ще разкрият на обща пресконференция във Варна.     

„Със сигурност, не е избягал първи, може би някъде е бил по средата, може би грешката му беше, че не се върна, след като е бил може би свален от вълните или така нататък, не съм го видял как е стигнал до брега. Но не е бил избягал първи, със сигурност," каза в защита на капитан Франческо Скетино първи механик Петър Петров.

„Капитанът беше на наклонения борд, възможно е да бил съборен от хлъзгане, да се е хлъзнал зад борда, напълно е възможно. Аз лично със спасителна лодка няколко пъти ходих до кораба, да взимам пътници, понеже съм инженер и поддържам двигателя на лодката... Няколко пъти видях, че капитанът беше там, напълно е възможно да се е хлъзнал човекът, но след това не се е върнал, това е факт, но 100 % не е  от първите".     

„И ние до последно се мъчехме да възстановим кораба, борихме се до последно, просто ситуацията беше много усложнена, защото корабът е разпран 70 метра, в изключително тежка обстановка, невъзможно беше да спасим кораба. Спасихме пътниците - както виждате, има 99% оцелели".

„Аз бях отделно, даже моите колеги разбраха, че съм оцелял един вид веднага на другия ден, не по време на самата операция," сподели Камен Пеев, техник по поддръжката.     

„За мен нямаше никаква паника. За себе си, за своите колеги и за хората, които са били около мен, мога да ви кажа, че нямаше никаква паника. Не съм видял, някой да е пострадал около мен,” разказа хотел фитер Георги Стоев и добави:

„Не искаме да правим спекулация със истината, разбирате ли? Това, което са публикували вашите колеги, повечето не е вярно. Затова искаме да направим изказване в ефир, всички".