Причина за ефективните стачни действия са предвидените съкращения, които ще засегнат около 1000 души. Уволненията са едно от условията, за да получи БДЖ заем от Световната банка за 250 милиона лева. Догодина сумата може да се увеличи с още 200 милиона. Освен, че ще оставят без препитание доста служители на железниците, парите няма да отидат и за подобряване на услугата, нито за повишаване на квалификацията на персонала. С тях железниците просто ще покрият стари задължения. Това поставя доста работници са пред дилемата дали ще имат работа следващите месеци. Предвидено е дори да се премахне цялата дирекция „Колетна дейност”.
Причината е нерентабилност и загуби от порядъка на 2 милиона лева годишно. С кризата работата наистина много е намаляла, признават служителите, но въпреки това твърдят, че са нужни.
"Не само фирмите, има много частни лица, студенти от различни краища на страната, изпращат родителите им колети и просто тази дейност е в интерес на обществото, нали сме все пак обществен транспорт", коментира Златка Иванова, синдикат при „Колетна дейност”.
Женя Цветанова приема и предава пратки вече 23 години. Не знае какво ще прави, ако изгуби работата си, защото винаги се е занимавала с това. От ръководството на БДЖ търсят вариант за запазване на Колетни пратки чрез обединение с Български пощи или други куриери.
"Ако намерим решение то ще е добре за нас и за куриерските фирми. Ако не успеем ще бъдем принудени да закрием колетна дейност", каза Владимир Владимиров, БДЖ.
Съкращенията обаче са неизбежни - до 2016 година железничарите трябва да намалеят с близо 8000 души.
"Не повече от 150 човека ще бъдат съкратени по начин, различен от пенсиониране или доброволно напускане", обещава Владимир Владимиров, БДЖ.
Предвидените стачни действия от ръководството на БДЖ определят като нелепи, защото съкращенията не могат да се избегнат, а управленската политика е насочена към стабилизиране на компанията в бъдеще. Ще могат ли хората, които пътуват с влак, да се приберат у дома след празниците?
„Няма да има стачка веднага след празниците, пътниците да бъдат спокойни и да пътуват с БДЖ, каза за bTV Новините Петър Бунев, синдикат на железничарите. По думите му условията за съкращения на 1000 човека се отнасят само за БДЖ.
„В „Железопътна инфраструктура” бяха заложени още 1350, сега са намалени на 720, така че гов2орим за 1720 човека съкращения в сектора и затова не можем да го приемем”, каза Бунев. Според него „Колетна дейност” може да бъде направена печеливша и да носи приход за БДЖ. Стачните комитети се събират на 5 януари и започват преговорите.
