Според ръководствата на националните телевизии и на компаниите от бранша, предвидената в Закона за здравето забрана, за непряко рекламиране на алкохол преди 22 часа, няма да намали консумацията на алкохол у нас от непълнолетни и възрастни. Промените в законопроекта забраняват също прякото рекламиране на алкохолни напитки, както по електронните, така и в печатните медии.

Според депутатите забраните идват по линия на Европейския съюз. Засегнатите страни смятат обаче, че рекламите и сега съответстват на европейската конвенция за трансгранична телевизия. Въвеждането на още ограничения ще намали приходите за медиите. Проблем ще има и при излъчватнето на международни първенства, защото в задължителните за телевизиите заставки присъстват марки за алкохол.

"Ние наистина ще понесем финансови загуби и по никакъв начин няма да можем да помогнем за осъзнаването при употребата на алкохол или пък какво представлява алкохолът за подрастващото поколение", каза Светлана Василева, управляващ директор на Би Ти Ви.

Засегнатите страни предлагат рекламите за алкохол да се регулират от обществен консултативен съвет.

"Вменяването със закон на задължения на една неправителствена организация е един нормален подход в демократичните страни и е път към създаване на гражданско общество", каза Атанас щерев, председател на Комисията по здравеопазване в Народното събрание.

В последния си вид проектозаконът за здравето затяга режима на реклами, но пък отменя действащата в момента забрана за търговия с алкохол в радиус от 200 метра от училищата.

Според бранша, основният проблем остава неефективният контрол върху продажбата на алкохол на непълнолетни. Дебатите за ограниченията върху рекламите ще продължат и утре.