Основният съд в Охрид призна за виновни двамата подсъдими за потъването на кораба "Илинден". При инцидента на 5 септември 2009 г. във водите на Охридското езеро загинаха 15 български туристи.

Съдът пощади капитана Сотир Филевски и техническия експерт Бранко Баич като ги осъди на по година затвор. Съдът прецени, че капитанът и експертът лекомислено са приели, че претоварването на кораба и лошото разпределение на пътниците няма да доведат до тежки последствия за сигурността на хората.

Сотир е виновен за това, че не спазил правилата за безопасност

не е имал достатъчно екипаж, качил е твърде много хора, предимно на палубата, което било забранено, и така на 5 септември 2009 година се стигнало до потъването на „Илинден”.

Техническият експерт Бранко Баич е признат за виновен, че е издал 3 сертификата за техническа изправност, без да даде писмено разписание надстройката на кораба да бъде премахната и броят на пътниците да бъде намален.

След като изслуша присъдата

Сотир каза, че не чувства вина за трагедията

Оттук-нататък съдът трябва да изготви мотивите за присъдата, едва тогава прокуратурата ще реши дали да обжалва. Прокурорът поиска условна присъда за капитана Сотир Филевски, така че вероятно ще има протест само срещу присъдата на техническия експерт, обясни репортерът Миролюба Бенатова. Наказателната присъда е необходима за предявяване на граждански искове за обезщетение на жертвите, което предстои.

Ако влезе в затвора, Сотир Филевски ще лежи по-малко от година, защото вече е лежал 4 месеца, веднага след трагедията.

Близки на загиналите са разочаровани от решението на съда

Хората от село Антон са разочаровани от решението на съда. "Зад тази присъда лежат 15 човешки жертви", казват през сълзи близки на загиналите. Те ще заведат граждански иск в Охрид.

Така окончателният финал предстои. Ако присъдата бъде потвърдена на апелативно ниво, тя влиза в сила веднага -тоест още на есен може да се окаже, че капитанът ще се озове за няколко месеца в затвора. Бранко Баич може никога да не стъпи на македонска земя, за да не поеме риск от арест и за него осъдителната присъда остава условна. Смисълът на осъдителната присъда е да посочи, че има виновни, че трагедията не е плод на случайни обстоятелства, а на човешка небрежност, което дава повод за граждански искове за финансови обезщетения с конкретен адресат. Ясно е, че капитанът няма пари и целта на всички адвокати, включително и на прокуратурата е, да подсилят отговорността на техническия експерт и неговите работодатели.