Предложенията са изключително много, но най-съществени от тях са свързани с драстично завишаване на глобите, на периода за отнемане на шофьорката книжка и дори отнемане за определен период на автомобила на хванатия в нарушение шофьор.
Една от идеите на полицията е да се пренасочат патрули пред ключови нощни заведения и в малките населени места, където е известно, че местните традиционно пият и карат.
Статистиката за пияните шофьори показва, че
все още има много хора, които сядат зад волана в нетрезво състояние, а не рядко това води и до фатален край. От началото на годината заради пияни шофьори зад волана са станали над 200 тежки катастрофи.
Като процент от всички катастрофи те представляват под четири на сто. Но за съжаление има много загинали, а ранените са стотици. Добрата новина в случая е, че спрямо същия период на миналата година има спад от около един процент. Но въпреки това, черната статистика продължава да е притеснителна.
От днес започна и акция "Алкохолът е лош шофьор" под патронажа на вътрешния министър Цветан Цветанов. Тя има по-скоро информационен характер.
bTV направи тест какво е усещането да караш под влиянието на алкохол.
Обикновено, когато човек е употребил алкохол освен погледа му се замъглява и съзнанието. Людмил Борисов е професионален шофьор. Не сяда зад волана пил. За да усети какво е усещането, ще му помогнат тест с кола симулатор и специални очила, които възпроизвеждат промяната на възприятията при наличието на 1,1 промила алкохол в кръвта.
- Усещането е една несигурност, неправилна преценка с разстояние, отстояние и скорост най-вече, сподели Людмил Борисов.
- Трудно ли е?
- Трудно е, защото човек губи представа за действителността.
Всички специалисти са единодушни, че борбата с пияните шофьори трябва да стане още по-агресивна. Полицаите предлагат по-сурови глоби и отнемане на книжката за още по-дълъг период. Ето какво каза за bTV комисар Милчо Енев:
- Не винаги отнемането на книжката води до превъзпитание на водача.
- Тогава какво трябва да се направи? Говори се за обществено полезен труд
- При всички положения отнемането на книжката е едното. Глобата е друг елемент, но глобата трябва да е достатъчно висока, за да може да възпрепятства.
- Колко?
- За мен модела е това, което е в Западна Европа, но там стандартът е много висок и, ако сложим една глоба от 200, 300 или 500 евро, просто няма да бъде платена от съответния човек, защото няма да има възможност да я плати.
От "Охранителна полиция" искат да намалят броя на полицаите, които стоят по кръстовища и на завои, скрити в храсталаците.
"Хората, които ще освободим от стоенето пред определени кръстовища, да контролират пред важни заведения или в селата, където се знае, че употребяват алкохол и карат”.
В дискусията за по-драконовски има предложения пияните шофьори да не носят наказателна отговорност, а да се премине към административни санкции - което включва престой в ареста за няколко дни, полагане на обществено полезен труд, среща с психиатър.
"Управлението на автомобил след употреба на алкохол е част от общия проблем - употреба на алкохол, зад който стоят криминални престъпления, всичко друго - домашни насилия”, каза полк. Алекси Кесяков.
Всички нови мерки срещу пияните шофьори засега се обсъждат само на работно ниво.
Тези идеи не са част от промените в Закона за движение по пътищата, който в момента се гледа в парламента. И въпреки това най-вероятно ще има увеличение на санкциите и периода на отнемане на книжката, т.е. и нови промени на закона в бъдеще. Другото почти сигурно нещо е, че в бъдеще пред нощните заведения ще има повече полицаи.