Пътностроителните фирми предлагат за своя сметка да довършат ремонта на 1800 километра републиканска мрежа, които правителството спря миналата седмица, заради липсата на пари в бюджета. Защо частният бизнес е съгласен да работи без заплащане в кризата – репортаж на Богомил Грозев.

Голямата пътностроителна компания има обект, който по разпореждане на пътната агенция трябва да бъде замразен. Проблемът е, че ремонтните дейности по него вече са в ход. И ще струва много пари, за да се възстанови движението по трасето, и да се съхрани поне частично свършеното до момента.

Б. Грозев: Кой трябва да ги плати?
Павел Калистаров, директор на фирмата: Възложителят, аз не го правя по моя воля. Той казва – „Спрете работа, изтеглете машините, изтеглете фургоните, замразете това, което е направено и съхранете това, което е направено, за да не се похаби”.

Богомил Грозев: А има ли опция да не се похаби?
П. Калистаров: Няма опция, няма. Срещу природата - дъжда, водата, снега не можем да се борим. Когато върви на незапечатана, няма опция.

Общо стойността на всички ремонти е в размер на 850 милиона лева. По-голямата част от средствата са заем от Световната банка, но правителството не може да осигури съфинансирането от българска страна. Как обаче ще намери пари за замразяването на обектите?

„Ако се пристъпи към нормалната операция, за да се съхрани обекта за всеки обект ще трябват между 3 и 5 милиона евро. Умножаваме по 20 и виждаме за какво става въпрос”, Румен Йовчев, председател на браншова камара „Пътища”.

Става въпрос за между 60 и 100 милиона евро. Затова фирмите предлагат да кредитират държавата, като довършат обектите със собствени средства, а кабинетът да гарантира, че след април 2011 г. ще се разплати незабавно. От ресорното министерство на регионалното развитие отказаха коментар. Безмълвни останаха и Национална агенция "Пътища".