
Първото от тях ще увеличи възможностите за спасяването на пътници от горящи самолети.
Бронетранспортьори, снабдени със специални уреди и видеокамери, много по-бързо и ефективно ще овладяват критичните ситуации на пистата или в хангарите.
"На базата на снеманите от въоръжение бронирани машини от армията в хода на преустройството, преминаването към стандартите на НАТО, вместо да ги претопяваме за скраб, да ги реконструираме и да правим едни многофункционални машини", каза Георги Стефанов, генерален директор на Международния център по авиационна сигурност "ЕКСПЕРТ".
Машините за аварийно-спасителни работи са в два модела - за градски условия и труднопроходими местности. Цената на една от тях е десетки пъти по-малка в сравнение с чуждестранните модели, а ефективността - много по-висока.
Проблем за всички летища е превоза на взривоопасни или отровни вещества. Ако има разлив, доцент Петър Динев предлага нов метод, който ще капсулира веществата в пластмасови гранули. Така пътниците и околната среда ще останат невредими, а отровите - лесно неутрализирани.
"За летищата той е интересен с това, че малки количества особено опасни вещества биха могли за минути да преминат в безопасно състояние - състояние на гранули, и тогава да бъдат транспортирани, съхранявани, без да се търсят специални условия", обясни доц. Динев, директор на департамент "Научни изследвания" в Международния център за авиационна сигурност.
Българските разработки за авиационна сигурност вече са привлекли вниманието на чуждестранни инвеститори. До 5 месеца след началото на серийно производство изобретенията могат да бъдат приложени на практика в цял свят.