Днес в 14.30 часа се очаква Окръжният съд в Плевен да вземе своето решение по делото за влака от София за Кардам. Преди малко повече от две години, на 28 февруари 2008 година, заради неизправност в електрическата система в едно от купетата на кушет вагона се предизвика пожар, при който загинаха деветима български граждани.
Вчера прокурорът Валери Мирчев потвърди обвиненията срещу тримата обвиняеми, а именно в причиняване на смърт по непредпазливост. Тримата обвиняеми са Георги Георгиев, кондуктор на изгорелия кушет вагон, Иванка Костадинова, началник на трагичния влак и Георги Иванов, заместник-директор "Експлоатация” в БДЖ.
Вчера всички подсъдими пледираха невинни.
Георги Георгиев, един от обвиняемите, ще отговаря за причиняване на смърт по професионална непредпазливост, за което законът предвижда от 5 до 15 години затвор.
"Не е професионална непредпазливост, а немарливост, което е много грозно, защото никога не съм бил немарлив. Виновен...не мога да кажа, вината е комплексна. Но най-вероятно, според мен, вината е първо в стария вагон, който е на 40 години, и който е минал неколкократно ремонти, които са били не много добре изпълнени явно, особено в последно време", заяви шафнерът Георги Георгиев.
Попитан дали нещо се е променило в железниците за тези две години, докато тече делото, Георги Георгиев каза:
"В железниците нищо не се е променило за този период. Бяхме излъгани от предното правителство, че ще бъдат докарани нови спални вагони, по-луксозни, по-модерни, негорящи. Има докарани няколко вагона наистина, но те са просто от едно негорящо орехово дърво, вътре направени, което няма как да кажем, че е негорящо. Може би са абсолютно същите. Също са стар модел, но горе-долу вършат работа за в момента”.
На въпроса има ли все още щифтове по вратите на влаковете, като тези, заради които хората не са успели да отворят вратите на горящия влак преди две години, Георги Георгиев заяви:
"Няма ги тези щифтове във влаковете, но в момента има подобна издадена заповед, която гласи следното, че вагоните се заключват на каре. Карето е ключ, който обаче на някои вагони, спални, от външната страна на вратите няма каре. И, ако се заключи вагонът от вътрешната страна на каре, ако се наложи отвън да се отваря, няма как да стане.
В нощта на инцидента е много спорно как е станало, защото се видя, че три от страничните врати са отворени, имаме само една затворена, с щифт и с каре, но двете челни врати са отворени изцяло. Двете челни врати са широки по 1,10 м. и по 1,20 м. даже, което е достатъчно да побере двама души, не един.
Тези щифтове верно са направени да пазят влаковете в депото примерно, но тези щифтове помагат по време на движение също така, за да не се оберат пътниците, по време на движение, по време на пътуване. Имаме много случаи такива, ние сме сами вътре във вагона, не можем, нямаме оръжие, нямаме такава правоспособност да отговаряме и да заставаме срещу бандити и разбойници и т.н. Тези щифтове предпазват и нас, предпазват и пътниците, в края на краищата, за да няма сутринта като събудят проблеми”.