Момчетата, децата от ромски произход и учениците, които повтарят класове най-често получават наказания в училище. Това показват резултатите от представително проучване за конфликтите в българското училище. Изследването е направено сред ученици от 5-и до 12-и клас, учители, директори, родители и експерти от министерството и от регионалните инспекторати на образованието.
Децата споделят, че най-честото наказание, което получават от учител, са обидните думи. Следва ниската оценка и изгонване от час. Много рядко се стига до агресивни действия и заплахи, твърдят учениците. Според тях един-два пъти в срока се стига до конфликт с учител.
Учениците са на мнение, че причините са в личността на учителя, а не в методите на преподаване. Децата признават, че част от вината е тяхна. Според учителите най-честите причини за конфликта са лошата дисциплина и строгите изисквания. Учителите смятат, че родителите трябва да плащат глоби за наказанията на учениците. Всички са единодушни, че Законът за народната просвета не работи достатъчно за превенция на конфликтите.
