
Приетите днес промени в постановлението за облагане на вноса на автомобили ще влязат в сила след обнародването им в "Държавен вестник".
Около два пъти по-високо ще бъде облагането при внос на автомобили на повече от 1 година с днешното решение на Министерски съвет.
Митническата стойност на автомобилите се изчислява, като мощността в конски сили или в киловати, се умножава по фиксиран коефициент.
Коефициентът за леки автомобили досега бе 57 долара за системата САЕ и 60 долара по системата ДИН. Отсега коефициентът става 171 лева по системата САЕ и 180 лева по системата ДИН. Тоест, ако досега за внесени от Европейския съюз автомобили среден клас с мощност 90 - 100 конски сили Данък добавена стойност е бил около 1000 лева, сега ще бъде около 2000 лева.
При по-горен клас автомобили коефициентът за изчисляване на митническата стойност се променя от 95 долара по системата САЕ и 100 долара по системата ДИН на 285 лева по системата САЕ и 300 лева по системата ДИН.
Когато мощността на автомобила е посочена в киловати, митническата стойност ще е равна на броя на киловатите, умножени по 408 лева при системата ДИН, или по 388 лева при системата САЕ. Досега този коефициент бе съответно 136 и 129 щатски долара.
От Агенция "Митници" обясниха, че с днешното решение се цели да бъде намален вносът на стари коли. За миналата година 91% от внесените в България автомобили са били стари и само 8% са били нови.
Почти двойното увеличаване на ДДС при вноса на стари автомобили от Евросъюза ще затвори над половината от автосалоните у нас. А тези, които останат на пазара, ще вдигнат също почти двойно цените за крайния потребител. Това ще бъде ефектът от днешното правителствено решение според Асоциацията на вносителите на автомобили втора употреба.
Вносители на стари коли определят мярката за ограничаване на вноса като драстична. Според тях, действието й ще доведе до неоправдано високи крайни цени за всеки автомобил втора ръка. Сега у нас най-масови са колите между 80 и 100 конски сили.
Вече внесените автомобили няма да поскъпват. Те ще се продават на цени, определени по сега действащия механизъм. След изчерпване на бройките доста от лицензираните вносители ще закрият дейността си, а купувачите ще бъдат ощетени и като загубят извънгаранционното обслужване и правото да ползва сервизи, които предлагат лицензираните продавачи, твърдят от Асоциацията.
Според вносители на стари коли, промененият в левове коефицент за изчисляване на митническата стойност няма да балансира темпа на увеличаване на броя на внесените употребявани коли и темпа на нарастване на приходите от ДДС.