Реформата в железниците продължава. И аз бях готов да преговарям по всички въпроси, които да направят тази реформа за служителите в БДЖ. Това каза в студиото на "Тази сутрин" транспортният министър Александър Цвектов по повод вчерашното споразумение със синдикатите.

"Друг път за железниците няма", категоричен е Цвектов. По думите му в момента БДЖ е с най-ниска производителност в Европа и това трябва да се промени. Той уточни, че поетите ангажименти към Световната банка са неизбежни, тъй като тя осигурява заема, с който ще бъдат осъществена модернизацията на железницата и железопътната инфраструктура.

Транспортният министър също така уточни, че намаления в персонала ще има и това е договорено в подпусания меморандум със синдикатите. По думите му от настоящия момент до края на 2014 година съставът на БДЖ и Национална компания железопътна инфраструктура трябва да бъде намален с по 5% средногодишно.

В момента в двете компании работят общо 28 000 души, а до края на 2014 те трябва да бъдат с около 5700 души по-малко, уточни Цветков. Приоритетно ще бъдат съкратени хората, навършили пенсионна въраст и най-вече в администрацията.    

"Вътре в компаниите ще бъдат организирани програми за преквалификация", каза още Цветков.

Сред основните причини за тежкото състояние на БДЖ през последните 20 години транспортният министър посочи политическото лобиране и фаворизиране на автотранспорта за сметка на железопътния, "ограбването" на железниците чрез корупционни сделки и неправилната политика за развитие на жп транспорта.

"Компанията БДЖ на практика е компания във фалит. От 2009 година тя е в реална неплатежоспособност, тъй като не може със собствени приходи да покрие натрупаните задължения. Железниците дължат около 500 млн. лв. към банки и кредитори и още 200 млн. лв. към доставчици", заяви Цветков. На въпрос дали няма опасност заемът от Световната банка, който е в размер на 600 млн. лв., да отиде само за погасяване на текущите задължения, министърът отговори, че това няма да се случи, тъй като сатрите заеми са дългосрочни, а настоящият ще е в подкрепа на реформата.

Цветков заяви още, че някои от мероприятията по модернизацията на българските железници вече са започнали - поръчани са нови спални вагони, тече конкурс за ремонт на над 100 вагона. Министърът посочи още, че у нас пристига делегация на китайска компания, която е най-големият производител на локомотиви и вагони в света. По думите му те ще проучат възможността за производство на вагони и локомотиви в България.

По темата за спирането на маршрутките кметовете на пернишките села коментираха в пряко включване в "Тази сутрин", че жителите на този район имат огромни пролбеми с транспорта до работните си места в София. Кметът на Драгичево Росица Стоянова заяви, че представителите на местната власт не са били уведомени навреме за законовите промени и не са имали време да реагират и да осигурят алтернативи за населението. Представители на транспортните фирми, засегнати от новата наредба, заявиха, че става въпрос за произвол от страна на Държавната автомобилна инспекция.

Мария е една от стотиците жители на Пернишка област, за които денят започва и завършва с въпросът - "Как да стигна до работа?". Днес 70-годишната жена, която продава вестници в София, не стигна до сергията си в Красно село.

По този повод министър Цветков коментира, че до настоящия момент транспортното обслужване на селата около Перник и в самия град предимно е извършвано от "пиратски" превозвачи.

"Сега много хора останаха без транспорт, защото този транспорт беше обхванат от нелегалните превозвачи. Те обаче трябва да знаят защо това се случва. Задължение на кмета на Перник е да възложи тези линии за превоз до София на легални превозвачи с конкурс. Това обаче години наред не е направено", обясни Цветков.