Едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург отваря нови вратички за търсене на претенции от страна на недоволните потребители и вменява повече задължения на продавачите на дефектна стока. Това коментираха пред БТА експерти от Дирекция "Техническа хармонизация и политика на потребителите" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Така българският потребител ще може да изисква от продавачи да покрият транспортни разходи и хамалска работа на дефектни вещи като мебели, хладилници, фризери, телевизори, печки и т.н. Ако уредът е бил монтиран - например климатик, пералня, миялна, подвижни котлони или фурни - ощетеният клиент може да поиска от продавача да поеме и разходите за майсторите, които той сам е извикал, за да отстранят дефекта.
В сезона на летните ремонти, когато се боядисва, слага се теракот или фаянс, монтира се нова дограма, ремонтират се покриви - ощетени клиенти също биха могли да претендират за безплатно привеждане на стоката в съответствие със сключения с продавача договор.
Ако примерно монтирате в жилището си фабрично дефектни плочки, без да сте забелязали, че по тях има скрит дефект, може да претендирате фирмата, която ви е продала стоката, да заплати всички разходи по демонтажа на старите и монтажа на новите ви плочки. Както и ако сте закупили и монтирали дефектен електроуред - можете да искате всички разходи по демонтажа и монтажа на новия изправен уред да бъдат за сметка на продавача.
Можем да си търсим правата и когато сме платили пакетна почивка или екскурзия чрез туроператор, но туристическата агенция направи промени в сключения договор - например промяна на хотела или датите на пътуване.
Потребителят има възможност да търси правата си и при над 30 вида нелоялни търговски практики, включващи: измамна реклама, погрешни твърдения относно лечебни свойства на продукти, невярна информация за пазара, печелене на фалшиви награди и др.

Снимка: Архив