Българинът избягва да пътува гратис в градския транспорт, сочи допитване на btv.bg. Малко над 30% от гласувалите са посочили, че не се возят без билетче, а на още толкова им се е случвало 1-2 пъти. Близо 14% обаче посочват безплатното пътуване като практика, почти толкова не използват градския транспорт. Едва 6 на сто го правят, само когато забравят, че са без билет или карта.
Съвестен човек не би пътувал гратис
"Никога не бих си позволила такова нещо. Въпрос е на съвест и добронамереност”, категоричен е потребител. "Един съвестен човек не би го направил никога, а къде остава авторитета му? Ами срама”, допълва друг.
"Докато пътуваме гратис и се опитваме да "минем тънко" във всякакви ситуации, държавата ни все повече ще затъва. От друга страна, билетът е цената на една "услуга със съмнително качество". Четох интервю с контролите, които казват, че гратисчиите се оправдавали с чакането на рейса, с мръзненето по спирките и т.н - неща, които не засягали самите проверяващи. Те се опитвали да си "вършат работата", заявява трети.
И макар че един от потребителите изрази мнение, че хората не искат да си признаят, че са гратисчии, повече се съсредоточиха върху недостатъците на превозните средства и атмосферата в тях:
В градския транспорт – студено, мръсно и некомфортно
"Много ми е интересно какви са задълженията на градския транспорт, когато не изпълнява разписание, когато е по-студено отколкото навън, когато в едното превозно средство е нормално за возене, а в другото целият вибрираш заради двигателя на рейса и дишаш изгорелите газова, които влизат вътре? Какви са санкциите за тях? За пътник без билет е глоба или бой и глоба, а за нередовен транспорт? Като се обадиш, ти казват да подадеш жалба, но това как ще ме компенсира”, пита възмутен потребител.
"Само автобусите са по-модерни и то не всички. Трамваите са на поне 15-20 години (купчина железа на колела).Тролеите са от времето на соца! Стъпиш ли в някой от тях, поемаш риск за живота си. Метрото има само 3-4 нови мотриси, останалите са от 1998 г. А миризмата те преследва навсякъде, дори в късните часове, когато няма никого, се усеща. Студ - поредният недостатък на градския в София”, заявява друг.
"Не се качвам на градски транспорт. Мизерно, мръсно, студено (респективно - топло през лятото), вонящо... Карам колата си - не е чак толкова по-скъпо. В годините, когато нямах финансова възможност, ходех на работа пеша - около 50 мин. в едната посока”, споделя трети.
Друга потребителка пък разказва лично преживяване от преди 5 години, когато е свалена и буквално издрана от фалшиви контрольори. Иронично – сватбата й била след 5 дни и белезите се личали. По тази причина тя е категорична: "Предпочитам да се кача на такси или да повървя пеш, но не и да се кача в софийския градски транспорт. Ужасно е, натъпкани като сардини, шофьорът пуснал чалгата на макс... Живяла съм във Варна и никога не ми се е случвало да се возя гратис, а и не съм виждала там някой да го прави. Тук в София пътуването гратис е нормално за столичани”.
От контрольорите се оплаква и момиче, което било изнудвано като ученичка. Написали й глоба, а като разбрали, че няма пари, й заявили: "Ако искаш да ти я анулирам, ела в еди-колко си часа пред хотел "Принцес” и ми донеси 10 лв”. Девойката, разбира се, нито отишла, нито повече чула за задължението си.
Друга наша потребителка задава редица въпроси, които по думите й ясно описва проблемите в сектора: "Защо при продажбата на билети и карти няма касови бележки? Кой, дали и как контролира тези приходи? Кога и дали водачите преминават психотестове и опреснителни изпити за правоспособност. Защо в транспорта се пуши, дъни гнусна чалга, мръсно е и преобладаващото количество водачи нямат никакво възпитание и отношение към хората. Защо масово водачите приказват по телефоните без хендсфри и се минава на червено заради... разписанието”.
"Много здраве на градския транспорт и само гратис, докато билетчето не стане 0.60 лв. Което може да е реалната цена, като ще им остане и печалба след изплащане на всички разходи и заплати. Все пак сме още в криза, а при нея май цените трябва да падат, за да се стимулира покупателната способност - съответно да се ходи на работа спокойно с градски транспорт”, заключава след дълги пресмятания друг.
Липсва достатъчно информация за правилата на пътуване
"Случвало ми се е да пътувам без билет, но това е защото не знаех правилата в софийския градски транспорт. Там никъде няма информация за пътниците”, разказва наш потребител. "В чужбина се пътува с един билет навсякъде и там автомат маркира час, а не перфоратор, изрязан от консервена кутия. За които, на всичкото отгоре, може да те обвинят, че не е правилно перфориран”, допълва той.
"Само един път съм бил в София и пътувах гратис, защото беше вечерта и нямаше откъде да си купя билет. Като влязох в автобуса и се зачудих откъде се купуват билети и питах шофьора дали той ги продава, но той каза: "Не” и че трябва да сляза. Иначе, ако ме хванат, ще има глоба”, каза друг.
Проблемът с гратисчийството е само софийски?
Част от потребителите, които живеят извън София, споделят, че в градовете им няма проблем с гратисчийството. Причината е, че билетите се продават направо от кондукторите. Според други обаче има и случаи, когато пак се минава безплатно.
"В провинцията няма как да пътуваш гратис. Просто кондукторът си идва при теб и си даваш левчето, независимо колко време си чакал на спирката, независимо дали автобусът е морга, дали смърди, дали е топъл или е подвижен хладилник”, заявява участник в анкетата.
"В Пловдив системата за закупуване на карти има сериозни проблеми. На едно единствено място в града се продават карти и сами можете да си представите в края на всеки месец какви опашки стават. Иначе по рейсовете има стриктни проверки доста често”, споделя друг.
И един съвет – вървете пеша!
"Ако ви е възможно, вървете пеш”, съветва потребител на btv.bg. "Доста по-приятно е от претъпкан автобус. Пък и е полезно. Някъде прочетох, че не си заслужавало да се плаща 1 лев за билет за 1 спирка и затова пътували гратис. А заслужава ли си да се чака автобус за 1 спирка? Едва ли нечий крака ще изпаднат случайно, ако някой повърви”, аргументира се тя.