Синдикатите твърдят, че планираните съкращения в сектора не са обмислени добре. Според тях освобождаването на повече от 5 000 души ще доведе не само до по-висока безработица, но и до рискове за пътниците, които ползват железниците.
От ръководството на железниците успокояват, че няма да съкращават заети пряко в транспорта
а предимно администрация. Реформите в железниците текат от години. Вече няколко правителства се опитват да оздравят сектора, засега без особен успех.
В петнайсет часа днес продължават преговорите, има и работни преговори, така че се надявам днес да подпишем споразумение. Това обяви в студиото на предаването "Тази сутрин” заместник-министърът по транспорта Камен Кичев.
В рамките на тази година ще бъдат съкратени не повече от 6% от хората в двете дружества
като това включва отделяне на неприсъщи, губещи, дейности, като колетна дейност, почистване, охрана. Те ще се отделят в друго дружество, което ще образува публично-частно партньорство и ще се занимава само с тази дейност.
Инвестициите, които Световната банка за развитие ще направи в Национална компания "Железопътна инфраструктура”, отпускайки парите на държавата са предвидени точно за това – да заменят тежкия физически труд с машини, които да поемат тази дейност.
Имаме срок до 2014 г. Дотогава върви преструктурирането и реформата в двете дружества
Ние трябва да постигнем резултатите на европейските железници. В момента ние сме на последно място, както по производителност, така и по хора на километър линия. В България на километър линия работят четирима, а в Европа хората са двама, обясни Кичев.
Преструктурирането ще се случи само и единствено чрез механизация
която ще се осъществи чрез тези средства. Парите, които очакваме да получи националната компания, ясно се вижда за какви средства става дума, каза още той.
Кондукторите и парите, които прибират не влизат в бюджета. Правим проверки постоянни проверки за това, съобщи изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов
Всеки кондуктор, който прибира пари ще бъде уволнен, заяви от своя страна инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на НКЖИ.
Стачката днес ще бъде едночасова. Решението е такова, но предстои тя да стане осемчасова
ако не стигнем до споразумение, обясни инж. Петър Бунев, лидер на КНСБ в БДЖ. На гара Мусачево имаше един механик, който ни осигуряваше техниката – пенсионер, който вече е отстранен от работа. Сега няма кой да отговаря за поддръжката на техниката.
Ако БДЖ беше съвременна компания и хората щяха да бъдат съвременни
И аз съм ходил в Германия, знам как билетчета се дават само от един апарат и няма жив човек на гарата, но за това нещо са вложени големи инвестиции. Не може да сложим на първо място съкращението, а след това да идва модернизацията, заяви Бунев.
В края на разговора всички събеседници изразиха надежда днес да бъде подписано споразумение, за да не се стига утре до осемчасова ефективна стачка.