Пет държавни институции вече няма да харчат пари и да хабят време за пренос на документи, а ще обменят информация само по електронен път. Новата система ще следи и как работят чиновниците. От въвеждането й ще бъдат спестени около 2 милиона лева.

В нея за момента са включени МВР, транспортното и икономическото министерство, пътната агенция и ръководството на въздушното движение.

Почти целият състав на Министерски съвет се събра на демонстрация как един документ се създава, подписва, завежда с номер, изпраща от едно министерство и се получава в друга институция в рамките на минути.

Според премиера Бойко Борисов тази система ще внесе яснота по движението на документите и ще направи трудно протакането:  

„Искам да ги хвана за времето на реакция. Като си правите проверка министрите, поглеждате и виждате как работи администрацията. Така сега се измъкват без следи.  Дали е дошло писмото, дали не, деловодителката помни и така”.

Допълнителен плюс е и това, че ще може да се разбира мигновено кой от държавните служители не си върши работата, а пие кафе например, посочи Борисов. А във ведомствата, в които се бави изпълнението на задачите, ще си отиде съответният министър, закани се премиерът.

Той иска и общините да бъдат включени към съкратения път на бюрокрацията, което според експертите може да стане, когато регионалното министерство се включи и ако общините искат. В добрия случай - до месеци.

В близката година трябва да се случат и електронното призоваване, електронните рецепти и електронните здравни досиета. Те обаче ще са достъпни само за малцинството граждани с електронен подпис.

Държавата да плати електронните подписи на всички българи. Това предлага икономическият министър Трайчо Трайков с цел да се увеличи ползването и предлагането на електронни услуги. Услугата у нас към момента струва между 50 и 100 лева.