Функционална грамотност означава умението на учениците да анализират и преразказват текстове, да решават логически и математически задачи. В изследването на Програмата за международно оценяване на учениците (ПИЗА) са участвали гимназисти от 7, 8, 9 и 10 клас в 179 български училища.
Акцентът е бил върху функционалната им грамотност по четене, математика и природни науки, а техните знания ни отреждат 46-то от 65 места в света. България попада в една група, според критериите на ПИЗА, със Сърбия, Уругвай, Мексико, Румъния, Тайланд, Тринидад и Тобаго.
В областта на четенето момичетата са се представили по-добре от момчетата. Петдесет и два процента от българските момчета не успяват да достигнат критичното второ ниво на четивна грамотност, което се смята за основен минимум при учениците между 15 и 16 години. Най-често гимназистите четат списания и вестници, а художествената литература и учебниците са на заден план. В цялото изследване момичетата събират общо 461 точки, а момчетата - 400.
"Ако българското училище успее да внуши на нашите ученици, че четенето носи удоволствие, то можем да бъдем сигурни, че техните резултати и интересът им към четенето ще бъде много по-голям", смята Светла Петрова.
Постиженията на българските ученици зависят в голяма степен и от социално-икономическите фактори в техните семейства, допълват анализаторите. Това означава, че ако вкъщи библиотеката е малка, а отношението на родителите към обучението е неутрално, то и успехът на детето в училище ще е посредствен.