Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обяви засилен контрол над такситата по всички горещи точки - молове, авто и жепе гари, болници. Обект на хайката са такситата, които работят на спекулативни цени.

От вчера на летище София има постоянно екип на Автомобилна администрация. Подробностите от там от Константин Караджов:

Инспекторите проверяват с приоритет тези таксита, които нямат договор с летището и най-често тези, които возят чужденците на нереални цени. Точно такива термини използват от Автомобилната администрация - нереални цени, подмамване на клиенти.

Парадоксът в случая е, че същите тези цени са заверени в същата тази администрация.
В повечето случаи такситата, които наричаме копърки, са с образцови документи, доста по-добри от редовните таксита. Какво обаче означава да ползваш услугите им?

Такситата с тарифи от 5 и дори 10 лева на километър кръжат около терминала на летището, защото да спират им е забранено.

Две момичета от Струмица бързат за самолета си. За курса от Централна автогара до летището са очаквали да платят максимум 20 лева, но сметката им е 93 лева.

"Ние не познаваме достатъчно София да знаем точно откъде въртеше. Не знам дека ни возеше – въртеше”.

Шофьорът си иска сметката, защото отговаря на тарифата. Ето какво каза Христо Петров:

- А вие как решите да карате на такива тарифи?
- Е просто така съм си решил. Изборът е мой.
- Винаги ли сте били така?
- Преди съм бил на по-малки тарифи, но сега реших да съм на по-големи.
- По колко клиенти имате да на ден?
- Значи, два, три до четири клиента. Просто администрацията ще каже дали съм в нарушение.

"За съжаление, те много добре прочитат закона там, където ги защитава и ги пази, и тук в момента, ние нищо не можем да направим”, заяви Анастас Тодоров.

В крайна сметка шофьорът освобождава македонките срещу 20 евро. На изпроводяк даже ги заплашва с полиция.

Проверките на инспекторите са съсредоточени и около молове, болници и гари. Инспекторите почти всеки ден проверяват Борислав, но и той е редовен.

"Сто лева при мен никога не е имало, до 20 лева са ми сметките. Аз ги предупреждавам повечето, че е малко по-скъпо таксито. Някои слизат, някои продължават”, разказа Борислав.

От година се говори за таван на тарифите. Борислав обаче е сигурен, че депутатите няма да го приемат.

"Така се разминават със закона за конкуренцията, няма да има никаква конкуренция”, допълни Борислав.  

В 15 европейски страни обаче има регулиране на цените на такситата.

Шефът на парламентарната комисия по транспорт казва, че при него не е пристигало отрицателно становище от Комисията за защита на конкуренцията.

"Но ние пък имаме писма от Комисията за защита на потребителите. И трябва да ви кажа, че има 59 писма”, каза шефът на транспортната комисия в парламента Иван Вълков.

В комисията украинка е изпратила бележка за превоз от Поморие до Несебър. Пътуването й е излязло 229 лв.

Кога ще влезе в сила законът за тавана на цените при такситата?

Тази промяна е одобрена в повечето комисии, но още не е гласувана дори на първо четене. Шефът на транспортната комисия в парламента Иван Вълков смята, че до Нова година може да бъде приет. Повечето от скъпите таксита казват, че ако промяната влезе в сила, ще возят на тавана.