Акция срещу гратисчиите по крайградските ж.п. линии около София започна БДЖ преди година и половина. Тогава беше установено, че пътниците по линията Ихтиман - София не си купуват билети, които струват 3 лева, а дават левче - два на ръка на кондуктора.
Повече от година по-късно, екипът ни отново се качи на влака Ихтиман - София в 6:20 ч. сутринта, за да провери дали пътуването за сметка на държавната железница продължава. Прави впечатление, че над 100 пътника чакат влака в ранни зори, а едва десетина си купуват билет.
Билетът до София струва 3 лева от гарата и 6 лева, ако се купи във влака. Защо ли пътниците предпочитат да плащат във влака?
"Минават с ръката и събират парите, а тия с картите, дето редовно пътуват стоят прави. От нищо не се притесняват”.
"Със стотинките - зависи от кондуктора - между 50 стотинки и 2 лева”, обясняват жени във влака.
Екипът ни разбира, че година и половина по-късно във влака Ихтиман - София ситуацията не се е променила особено. Пред камерата на bTV срещу всички пари, на ръка се издава документ. Не se знае обаче дали това е така в останалите дни.
- От Ихтиман до София не си купуват билет.
- Как пътуват?
- Дават на кондуктора. Четири човека - един билет.
- Откога е така?
- Постоянно. Пътувам вече десет години във влака - всяка сутрин е така. Така е и сутрин, така е и вечер – обяснява друг пътник.
- Защо повечето хора си купуват билети във влака?
- Защото повечето идват в последния момент.
- Не е ли по-скъпо във влака? Ако си го купи във влака колко струва?
- Шест лева.
- В случая тия хората дават по 6 лева?!
- Да, в повечето случаи да – заявява кондукторката.
- Колко платихте?
- 2 и 80.
- Не е ли шест лева във влака?
- Знаем, че е толкова скъпо, но не можем да плащаме, нямаме пари.
Година и половина по-късно пътниците от Ихтиман продължават да не си купуват билети, продължава и плащането на ръка във влака.
"Вижда се какъв е пътникопотокът точно на една от големите гари - Ихтиман. Правим съвместни акции с Транспортна полиция, за момента се оправя положението. На другия ден е същото. Кондукторите се санкционират, уволняват”, коментира в студиото на предаването "Тази сутрин” изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов.
Разговор по темата можете да видите в прикачения файл.