147 000 ученици от 35 държави са изпитани какво разбират при четене на текст. Анкетирани са само 10-годишните, защото се приема, че след 4-годишно обучение, децата вече са грамотни.

Българските ученици получават като домашна работа да четат повече спрямо връстниците си в другите страни, показва изследването на грамотността. Според специалистите, това е една от причината за добрите резултати на нашите четвъртокласници.

Наско е в шести клас, но бил в четвърти, когато е правено изследването.

Попитан колко време отделя за чете на книги, той отговори: "Сега, през лятото, по-малко, защото е по-хубаво времето и повече можем да излизаме. Но през зимата, когато няма интересни филми по телевизията, чета книги по час-час и половина."

В проучването на грамотността са участвали 3 460 български ученици от цялата страна. Те са получили текст и е трябвало да отговорят на въпроси, свързани със съдържанието и посланията му.

Момичетата във всички 35 страни са се справили по-добре от момчетата. Нашите специалистите установяват, че децата, които са посещавали детски градини, имат по-високи резултати. Повече точки са събрали и децата с родители висшисти. Техният бал е над средния за света. Най-голям е процентът на българските четвъртокласници, изкарали най-висок бал. Следват учениците от Хонг-Конг, Италия, Литва и Русия.

"Проблемът е, че българчетата имат или много висок или много нисък бал. Нашите изследвания показаха, че помощта на семейството е много решаваща. Колкото родителите четат повече, толкова и техните деца имат по-високи резултати", посочи проф. георги Бишков, научен ръководител на изследването за страната ни.

Страната ни, освен сред правите по грамотност, е сред последните държави по използването на компютри в училище. 82% от нашите четвъртокласници никога не са работили с компютър. Същият е процентът на децата в Иран. Пред нас са само учениците в Молдова.

Тревожното е, че добрите резултати до 4-ти клас се влошават в следващите класове, коментираха анализаторите.

Този добър потенциал не се оползотворява. Още в началното училище скача броят на децата, които го напускат.

70% от началните учителите през последните 15 години не са получили никаква квалификация или допълнително обучение, е друг резулатат.