Злате Клечароски е бивш директор на Капитанията - пристанищната администрация в Охрид. Пред съда Клечароски разказа, че е участвал във втория сериозен технически преглед на „Илинден” - през 2003 година, когато е установено, че корабът е опасен.
Бившият шеф на Капитанията отказа да разкаже пред камера, но в залата разкри, че е предупредил устно капитана Сотир, че не трябва да вози хора на палубата.
„Това не е документирано, което е парадоксално, предвид факта, че е участвал в проверката”, коментира Владимир Владимиров, адвокат от българска страна.
Констатирано е, че има нередности със стабилността на кораба, има забрана да се водят пътници на палубата, наредено е да се преизчисли стабилитетът на кораба. Това не е направено до ден днешен.
Пет години след констатацията, че на палубата на „Илинден” не трябва да се возят хора, охридската Капитания не спира кораба от движение, въпреки че капитанът не маха опасните пейки. Така през 2009 година корабът потъва, вероятно от претоварване и неправилно разпределение на пътниците.
Според българската защита трагедията е била предотвратима и би следвало на подсъдимата скамейка да застанат и длъжностни лица от Капитанията. Заради липса на контрол.