Движението на влаковете спира в четвъртък. Причината за стачката в държавните железници е свиването на разходите за труд с 30%.

Преговорите между мениджърите в БДЖ и синдикатите продължиха почти през целия ден и накрая бяха прекъснати заради дерайлирал влак. Ще бъдат подновени утре, след 15.00 часа.

Първоначално стачката на служителите на БДЖ ще продължава само по час на ден – от 10.00 до 11.00 часа. Ако обаче споразумение не бъде постигнато и през следващата седмица, влаковете няма да вървят в интервала между 8.00 и 16.00 часа.

Синдикатите казват, че планираните съкращения в сектора не са обмислени добре. По думите им освобождаването на повече от 5000 души, ще доведе не само до по-висока безработица, но и до рискове за пътниците, които ползват железниците.

За служителите пък новината за съкращения е повече от страшна.

Засега от ръководството на БДЖ успокояват, че няма да съкращават заети пряко в транспорта, а предимно администрация.

“Приоритетно се използват механизмите за пенсиониране на тези, които са навършили годините за пенсиониране, без на тяхно място да бъдат назначавани външни хора. Естественото текучество може да бъде използвано”, обясни транспортният министър Александър Цветков.

Реформите в железниците текат от години. Вече няколко правителства се опитват да оздравят сектора, засега - без особен успех.

Загубите, които ще претърпи БДЖ заради стачката, не са малки. Според разчетите на експертите спирането на работата се свързва с пропуснати ползи между 300 и 600 хиляди на ден, тъй като с влаковете пътуват не само пътници, но и товари.

По-скъпо ще бъде и на пътниците, които решат да се пренасочат към друг транспорт. Става въпрос за между 80 и 100 хиляди души, които ползват ежедневно услугите на железопътния транспорт у нас.

Огромни се очаква да бъдат и загубите за бизнеса, който ползва влаковете за транспорт на свои стоки.