Според европейската директива за правата на пътниците, ползващи железопътен транспорт, когато пътувате във влак в страната и той закъснява с повече от час, БДЖ трябва да ви даде безплатно сандвич и напитка. Директивата отваря една скоба – само, ако е възможно такива да бъдат доставени. Нито един от пътниците, които екипът ни анкетира, не помни да е бил компенсиран от БДЖ с храна, заради закъснение на техен влак.
А знаехте ли, че ако пътувате в международен влак и той закъснява повече от един час БДЖ трябва да ви върне една четвърт от цената на билета? А ако закъснението е повече от два часа, тогава ви се полага половината от цената на билета като обезщетение. Жена, с която се срещна екипът ни, редовно пътува по линията София - Солун - Атина и се оплаква, че често пъти закъсненията се движат между час и два.
Всички потърпевши пътници научиха от колегите ни, че им се полагат обезщетения, когато влакът им пътува с повече от час закъснение. От БДЖ така и не намериха възможност да отговорят колко хора в закъснели с повече от 60 минути международни влакове са били реално компенсирани.
Изброеното до тук са само задължителните за БДЖ евро разпоредби.
"За мене най-важната промяна ще настъпи, когато се отвори пазарът за превоз на пътници. Това ще стане до няколко години. За да нямаме само един оператор и тогава състезанието и конкуренцията ще предопределят много по-добри отговори", коментира Меглена Кунева.
Ако през 2014 г. монополът на БДЖ падне, тогава по релсовия път в страната ни ще се движат и частни влакове.
