Летните месеци традиционно са най-силни за производителите на храни, но не и през тази година. Потребителите все повече ограничават бюджета си и купуват по-евтини продукти. Тази негативна тенденция се наблюдава от началото на годината и в последните месеци се задълбочава, смятат производителите.

В месопреработвателния бранш кризата се усеща най-сериозно. Там обемите на производство са спаднали с между 30 - 40 на сто заради намалелите поръчки.

За Владислава и нейното 4-членно семейство става все по-трудно да си купят най-доброто. Храните по стандарт отдавана не са задължителна част от менюто. Избират по-евтиното, а любимата риба рядко присъства на трапезата им.

Едно зареждане на семейният хладилник им струва средно около 80 лв. на седмица. В тях обаче се побират трудно. А изненади и непредвидени разходи на липсват.

По-свитото потребление на храни се усеща и от бизнеса. Най-чувствително са паднали продажбите при месните продукти. Обемът на производство също е намалял драстично - с между 30-40 на сто, обясни Крум Мушев, търговски директор на месопреработвателно предприятие

"По-ниски са продажбите на сурово сушени и деликатесни продукти за сметка на кренвирши, малотрайни колбаси и по-евтини продукти", заяви Крум Мушев, търговски директор на месопреработвателно предприятие. По думите му разади намалелите поръчки бизнесът е принуден да свие не само производството, но и персонала.

Очевидно тенденцията е да купуваме все по-малко и все по-евтини продукти. По данни на статистиката обаче нещата не изглеждат толкова драматично.

Разходите на домакинствата за храна и напитки през последните години се увеличават макар и с малко. През миналата година едно домакинство е изхарчило средно 3016 лв или с 12 лева повече в сравнение с 2009 година.

Ако през първото тримесечие на 2010 година сме изхарчили средно по 682 лева за храна и напитки, то през 2011 година средната сума е 697 лв. или с няколко лева в повече. Разликата в сумите обаче се стопява, а до колко сериозна е негативната тенденция за спад в потреблението ще видим след обявяването на данните за второто тримесечие на годината.