Ако сте родени след 1980-та, вероятно не помните две култови понятия от недалечното соц-минало: "Булгарплод" и "НарМаг". За новия живот на старите търговски марки разказва Борислав Лазаров с помощта на кореспондентите на bTV в Пловдив и Варна:

"Булгарплод" се занимаваше с внос, износ и продажба на плодове и зеленчуци, а "НарМаг" беше донякъде соц-еквивалента на днешните МОЛ-ове. Съкращението означава "Народен магазин" и дълги години не е било запазена марка. Но Анна Тошева от Пазарджик се сеща да регистрира соц-класиката за име на семейния си бизнес. И в "НарМаг" вместо найлонови ризи и чушкопеци, днешните купувачи виждат...строителни материали.

"С носталгия си спомнят за времето, когато имаше такива магазини и те бяха достъпни за всички. От социалистическия ни строй са останали много марки, които са разработени и са доста познати на хората, но са в пространството, и са ничии”, каза Анна Тошева.

Подобна е съдбата и на "Булгарплод". Преди 5 години варненецът Емил Колев се сеща за популярното име и го патентова. С друга соц-класика - семейния "Вартбург" продължава традицията на търговията с плодове и зеленчуци.

"Вартбурга" се разпадна, както и социализмът се разпадна, но марката остана и мисля, че е една гаранция за качество”, заяви Емил Колев.

Всеки може да запази като търговска марка някой соц-символ в Патентното ведомство. Името не е нужно да отговаря на предмета на дейност, но процедурата може да отнеме няколко месеца.

"Срокът на действие на една търговска марка е 10 години от датата на нейното заявяване. Така има законова възможност една вече регистрирана търговска марка да бъде неограничен брой пъти подновявана”, обясни Емил Димитров.

Ако сте находчиви и вие можете да регистрирате някоя соц-марка. "ДетМаг" например, вече е запазена, но друго име от миналото - чушкопека, очаква новия си собственик.