Самолетните билети при пътуване от и до България може да поскъпнат. Причината - трябва да бъдат въведени три нови летищни такси. И макар авиокомпаниите да плащат таксите, обикновено те са калкулирани в цената на пътуванията. Защо се налагат тези нововъведения?

Новите такси се въвеждат заради изискване на Европейската комисия вземанията от авиокомпаниите да се определят по-прозрачно, коментираха от Министерството на транспорта, което е подготвило промените в Закона за гражданското въздухоплаване.

В момента летищата събират 3 такси - за кацане, паркинг и обслужване на пътниците. Ако промените станат факт, към тези три такси ще се прибавят още три - за шум, за сигурност и за използване на част от навигационните системи за кацане. Парите от такса шум например ще бъдат ползвани от летищата за намаляване на шума в техния район - например построяване на изолиращи стени.

Има ли прогноза с колко може да поскъпнат билетите?

Размерът им ще се определя от правителството след приемането на закона и той трябва да бъде съобразен с разходите за услугата. Предвижда се най-голямото българско летище - софийското, да определя само таксите си, а не както сега това да се прави от правителството. Специално за размера на такса сигурност се обсъждат няколко варианта. В Германия например инвестират във все по-модерни системи за сигурност, за които дори и не подозираме, когато се качваме в самолета.

Драконовските мерки за сигурност, които бяха въведени след 2001 г. струваха десетки милиарди на авиокомпаниите и летищата и най-вече на пътниците. В Европа за сигурност са похарчени повече от 3 милиарда евро. Само за САЩ пък тези разходи са се увеличили с над 8 милиарда долара през 2002 г.

В същото време авиокомпаниите инвестират в най-различни технологии за сигурност и контрол. Обикновено за обществеността тази тема е "табу", тъй като публичното оповестяване на мерките би ги направило неефективни.

Една от най-новите разработки в авиацията, чиято секретност беше разкрита само пред bTV, и която все още не се използва, е система за видеонаблюдение на самолета от пилотската кабина. Разработено е в иновационен център в Хамбург.

Системите за видоенаблюдение в пилотските кабини е една от най-новите разработки, които се прилагат в авиационния бранш. Целта в всяко едно време пилотите да знаят какво се случва извън кабината.

Принципът на работа е, като при "черните кутии", които записват звук и данни от оборудването, но за разлика от тях получаването на информация при видеоконтрола става и в реално време.

„Винаги остават последните 30 минути звукозапис в "черната кутия" от това, което се случва на самолета - радио връзката между пилотите, и между пилотите и кулата”, обясни Волфганг Рейнърт.

Всъщност от години "черните кутии", които по принцип са оранжеви, за да бъдат по-добре видими при евентуален инцидент, са основен източник на информация при разследването на инциденти.

„Те са така разработени, че да могат да оцелеят при високо налягане, удар, а дизайнът е така направен, че цялата информация да остане непокътната при температура от 1200 градуса. При новите черни кутии степента на издръжливост е още по-висока”, каза експертът.

Но най-много пари се харчат обаче за превантивен контрол по летищата. Разбира се всичко е за сметка на пътниците.

Колко ще струва на пътниците такса "Сигурност"?

От транспортното министерство предлагат три варианта за определяна на таксата за сигурност - спрямо броя на заминаващите пътници, спрямо теглото на самолета или и двете. Въвеждането й се обяснява с изпълняване на изискванията за присъединяване към Шенген. От Асоциацията на българските авикомпании обявиха, че билетите може да поскъпнат с 2 до 4 евро. От министерството очакват разходите на превозвачите на пътник да се увеличат с 8 на сто.