Агенция "Митници" запечата рафинерията на "Лукойл Нефтохим" в Бургас заради данъчни нарушения. Единствената рафинерия за производство на горива у нас спира работа и минава на авариен режим.

Прекратени са лицензите на данъчните складове на Нефтохим Бургас и Нефтен терминал "Росенец". Причината е липсата на измервателни уреди, които да отчитат пред митниците реалните обороти на рафинерията. Срокът за монтирането им изтече точно преди месец.

Какво следва от днешното политическо решение?

Нефтохим спира да подава горива към нефтобазите на Лукойл в страната. Според източници от рафинерията в бункерите има гориво за три дни. След това България може да разчита само на внос и на държавния резерв.

Без лиценз за данъчен склад, за всеки произведен литър гориво, независимо че не е продаден и изнесен извън пределите на комбината, рафинерията в Бургас ще дължи авансово ДДС и акцизи. Шефът на компанията Валентин Златев обаче не е съгласен комбинатът да кредитира държавата авансово. "Ние сме законопослушници, затова преминаваме в авариен режим и спираме производствата", заяви Златев.

Днес се проведе среща в Министерството на финансите между министър Симеон Дянков, директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов и Валентин Златев,  която трябваше да даде решение на създалата се криза. Решението обаче се отлага, а ръководството на "Лукойл" омбисля дали да обжалва отнемането на лицензите по съдебен ред.

Финансовият министър влезе на срещата убеден, че затварянето на рафинерията няма да ни изправи пред петролна криза. "Всички - малки и големи, трябва да са равни и еднакви пред закона. Криза няма да има, защото на пазара има лицензирани над 420 вносители на горива", заяви Дянков.

По-късно премиерът Борисов съобщи, че на нова среща утре ще се търси компромисно решение и вероятни нови острочки. Преди да получат тази оферта, от "Лукойл Нефтохим" бяха категорични, че броячите могат да се монтират навсякъде и да се свържат с митническите сървъри най-рано в края на годината.

В момента 20 мобилни екипа следят складовата наличност в бургаската рафинерия. В ход е пълна митническа инвертаризация за това колко пари като данъци и акцизи следва да се платят незабавно на държавата, след като лицензът им на данъчен склад вече е отнет. Става въпрос за десетки, а може би и стотици милиони левове.

Ще поскъпнат ли горивата?

Големите играчи на пазара се въздържаха от официални коментари. А конкурентите на "Лукойл" обещаха да не спекулират с цените. Проверка на bTV по бензиностанциите установи, че напрежение няма. По данни на вносителите на горива у нас по складове и бензиностнации има гориво за 15 - 20 дни. След това вече ще се стигне и до внос. bTV се свърза и с представителите  на двете румънски рафинерии, които внасят горива у нас. Те отказаха коментар какви количества горива могат да изнасят за България и най-вече на каква цена.

След новината за отнетия лиценз опашки от мераклии да заредят на бензиностанциите нямаше. Цените на бензина и дизела в обедните часове останаха без промяна - малко над 2,50 лева за литър.

Реакциите в рафинерията

Екип на bTV беше в рафинерията на "Лукойл" още около полунощ, когато отнемането на лиценза все още беше в сферата на вероятностите. До малките часове на нощта движение около обекта нямаше. Tази сутрин първите работници по поддръжката бяха изненадани от новините, с които осъмна рафинерията. В комбината работят общо 4300 души, като пряко с производството са ангажирани около 1800 . Около обяд ефектът от отнетия лиценз вече можеше да се види и с просто око - пред нефтохима се изви опашка от цистерни.

По инфромация на bTV всички работещи на територията на рафинерията са подписали декларация, че няма да разговарят с медиите. Все пак шофьорите споделиха, че предстоящите избори са една от най-вероятните причини за случващото се по високите етажи.

Два танкера на нефтеното пристанище на "Лукойл" край Бургас също изчакват развръзката на заплетения казус.

Коментарите в парламента

В парламентарните кулоари новината за спирането на бургаската рафинерия породи противоречиви коментари - от война срещу монопола до политически театър. И леви, и десни обаче бяха единни в подкрепата си за кабинета за решението му да наложи закона.

Най-нетърпеливи и крайни в коментарите си днес бяха от Синята коалиция. Според Иван Костов започва битка за злоупотреба с господстващо положение на пазара. "Ние категорично заставаме зад тези дейстивя на министъра на финансите и на шефа на митниците, защото е крайно време и големите фирми в България да разберат че има държава и да се съобразят", каза лидерът на СДС Мартин Димитров.

Десните направиха и две взаимноизключващи се прогнози - едната, че горивата ще поевтинеят заради конкурентен внос и втората, че се очаква спекулативно поскъпване и ще се наложи намеса с гориво от държавния резерв. От левицата обаче категорично залагат на песимистичния сценарий.  
Отнемането на лиценза на данъчни складове на "Лукойл" е добре подготвен театър между правителството и рафинерията, смята лидерът на БСП Сергей Станишев. Пред журналисти той коментира, че са известни "меко казано отличните отношения" между Борисов и Златев. Станишев посочи, че това се прави точно преди плановия ремонт на рафинерията и няма да бъдат  нанесени никакви реални щети.

От стаята на левицата тръгна и слухът, че операция "Лукойл" била договорена между Борисов и Златев на лов в дивечовъдната станция "Паламара" край Шумен. От правителствената информационна служба официално отрекоха това твърдение, но не отговориха на въпроса кога за последно са се виждали двамата.