
Софийското летище е сред 12-те най-грозни в света. Класацията е на американското списание Travel and Leisure.
Кой да попадне в класацията са решили архитекти, дизайнери, туроператори. Най-грозно, според тях, е нюйоркското летище "Джей Еф Кенеди", "конструирано без цел и посока". Парижкото "Шарл дьо Гол" е дори "страшно", а московското "Шереметиево", построено за олимпийски игри през 1980 г. "е кошмар", пише Travel and leisure.
Когато погледнеш новата сграда на летището в София изглежда сякаш строителите не са разчели плановете, коментират авторитетното издание.
Според пътниците то е по-скоро нефункционално и морално остаряло, отколкото грозно:
- В сравнение с другите европейски летища е на светлинни години назад. Като автобусна спирка е.
- Има много малко седалки, където човек може да седне да чака. Наистина такова летище по света не съм виждал, това е по-голям проблем отколкото красотата.
- Не бих казал, че е от най-грозните, но не е и от най-хубавите
- Може би много е сиво, няма декор, липсва довършек, така да се каже. Мисля, че има много още какво да се работи по това летище.
Оказа се, че и малцината познавачи на летищната архитектура у нас не са изненадани от класацията. Красимир Николчев участва във всички планове за реконструкция и разширяване на летището от 1998 г. насам. Негов е ландшафтният проект, който бе завършен миналата година.
Архитектурният проект на Терминал 2 е на холандска компания.
"В първоначалния проект на холандците имаше един проект, който беше много по-интересен с други обеми с много повече светлина с оберлихти. После този проект беше отхвърлен и се прие най-простият вариант. Търсеше се най-евтиното и най-елементарното, което можеше да се направи", коментира Николчев.
И ако интериорът може да се разнообрази, а празните халета да станат приятна за обитаване среда, то като цяло летището не може да стане нито по-красиво, нито по-голямо.
"То е така построено, че няма никаква възможност за разширение. То е даденост, която има някакъв капацитет, който беше по първоначалния проект предвидено да бъде изчерпан през 2012 година. Той вече е изчерпан - над 2 млн. и половина пътници", допълни Николчев.
Според заложената възможност за разширение летището трябва да расте върху езерото. Според архитектите обаче това е неприложимо.