Десет на сто от учениците в Европа страдат от дислексия и докато в повечето страни на тези деца се обръща специално внимание в училище, у нас не е така. Промяна в условията на изпитите и работа със специалисти в учебните заведения биха помогнали на децата с дислексия да имат равен достъп до образование като останалите. Репортаж на Марина Евгениева:

"Казвам им, че това е проблем, който изисква малко повече работа от специалисти и казвам им, че малко по-трудно ще чета, ще пиша и това ще си остане за цял живот, но те го разбират това и никога не са ми се подигравали”, сподели Иван-Асен Младенов.

Така Иван-Асен обяснява на съучениците си какво е дислексия. Трябвало е да смени две училища, докато намери място, на което и учителите, и децата да го разбират. Сега момчето е в 7-ми клас и иска да кандидатства в строителния техникум. Не би могъл да се справи, ако изпитът му е същия като за децата без обучителни затруднения.

"Трябва да имат удължено време, шрифтът да е по-голям, да имат право да ползват помощни средства, да имат консултант, както в много европейски държави, който да им помага, не трябва да се взимат предвид при оценяване характерните за дислексия писмени грешки, защото това ще им намали съответно оценката”, обясни Велислава Младенова.

Майката на Иван-Асен е изпратила исканията си до министъра на образованието. Към нея се присъединява и асоциацията на родителите на деца с дислексия.

"Да има някакви може би учебници, щото при тях те възприемат нещата повече образно, с повече помагала, картини, специални програми или образно да им се предоставя материала”, заяви Красимира Пенева.

Експерти на Министерство на образованието вече са започнали работа за промяна на условията за децата като Иван Асен. Обещават, че въпросът с изпитите ще бъде решен още тази учебна година.  

"Надявам се, като говоря за тази стратегия, това да бъде предвидено не само след 7 клас, но също така и за държавните зрелостни изпити, част от които се признават и за изпити за университетите, и надявам се, и самите университети да въведат такава практика”, коментира Татяна Предова от образователното министерство.

Ще бъдат обучавани и учителите, за да могат рано да разпознават дислексията и да знаят как да работят с деца като Иван-Асен.